Lokakuussa julkaistu Länsiradan uutiskirje 4/25 tarjoaa huimia havainnekuvia ja -videoita suunnitelluista ratarakenteista Espoo-Salo väliltä.
Yleisestä paheksunnasta ja arvostelusta välittämättä pääministeri Petteri Orpon ja Turun johtavien piirien Turun Tunninjunan eli nk. Länsiradan miljardiprojektin suunnittelu jatkuu keskellä Suomen valtion syvintä talouslamaa.
Länsiradan optimistisinkin hyöty-kustannusarvio todistaa sen jäävän ikuisesti tappiota tuottavaksi ja veronmaksajien kannettavaksi rahareiäksi.
Länsiradan juklkisessa kustannusarviossa havaittu jättivirhe kuitataan toteamalla, että ensimmäisessä rakennusvaiheessa Espoo-Lohja 18 km välin 1,3 miljardin euron kustannusarvion lisäksi on tehty 100 miljoonan euton varaus "myöhemmin mahdollisesti tarkentuviin rakennuskustannuksiin".
Länsiradan ratasuunnitelmien todetaan edenneen "normaalin prosessin mukaisesti" eli Traficom asettaa suunitelmat lausuntokierrokselle ja Länsirata Oy vastaa lausuntoihin, minkä jälkeen "Traficom voi hyväksyä suunnitelmat".
Länsiradan uutiskirje 4/25 paljastaa lisäksi Länsirata Oy:n järjestäneen julkisen tarjouskilpailun Lohja-Salon ratasuunnitelman päivittämisestä osittain yksiraiteiseksi. Tarjouskilpailun voittajaksi valikoitui Sweco Finland Oy – Sitowise Oy -konsortio, jonka kanssa solmittiin sopimus päivitystyön toteuttamisesta 21.8.2025. Konsortio toteuttaa tarjouspyynnön molemmat osatehtävät. Päivitystyö alkaa välittömästi sopimuksen allekirjoituksen jälkeen ja jatkuu kesään 2027.
Länsirata Oy:n hallitusta on täydennetty 1.10.2025 alkaen osakkaiden yksimielisellä päätöksellä. Filosofian maisteri Kari Savolainen on nimitetty hallituksen puheenjohtajaksi. Samassa yhteydessä hallitukseen nimitettiin uutena jäsenenä varatuomari Laura Kuistio.
Hallituksen kokoonpano kokonaisuudessaan on luettavissa Länsiradan verkkosivuilla.