Tasavertaisuus ja liikkumisen vapaus. Tutun ja turvallisen kuljettajan tärkeys. Asiakasystävällisyys, paikallistuntemus ja avustuksen tarpeen henkilökohtainen huomioiminen, kiteyttää taksiyrittäjä Leif Lindman. Kyseessä on lista merkityksellisistä asioista asiakkaille, jotka ovat oikeutettuja vammaispalvelulain (VPL) sekä sosiaalihuoltolain (SHL) mukaisiin kyyteihin.
Raaseporista kotoisin olevan Lindmanin kahdeksanpaikkainen tila-auto on tuttu näky Länsi-Uudellamaalla. Mittarissa ammattilaisella itsellään on 63 vuotta, joista yli kolme vuosikymmentä on kulunut taksiyrittäjänä. Haastavinta työssä on mukautua ja vastata kyytien tarpeiden muuttumiseen, nyt viimeksi pandemian myötä. Ehdottomasti parasta taas ovat asiakkaat – sekä ne tuhannet takapenkin tarinat ja kohtaamiset tuttujen kanssa.
– Olen itse ajanut VPL- ja SHL-kyytejä urani alusta alkaen, usein monestikin päivässä. Esimerkiksi eri kuntoutukset tai hoidot alkavat ja päättyvät taksikyydillä. Tällöin asiakkaalle on tärkeää ja huojentavaakin päästä jakamaan heti sekä ne hyvät että huonot asiat, Lindman kertoo.
Asiakkaiden kyytipyynnöt tulevat Lindmanille aina Lähitaksin keskuksen kautta. Systeemi on hänestä toimiva ja tehokas välittäen kuljettajalle tiedon kyydin tarpeesta koko Länsi-Uudenmaan alueella. Nyt 1. maaliskuuta alkaen Lähitaksi aloittaa SHL:n ja VPL:n mukaisten kaupunkikorttikuljetusten hoitamisen myös Kirkkonummella ja Kauniaisissa.