Liikenne- ja viestintäministeriö on käynnistänyt säädöshankkeen kuljetusalan toimintaedellytysten parantamiseksi.
Hankkeen tavoitteena on tarkentaa maanteiden kabotaasiliikennettä koskevaa EU-sääntelyä tehden sääntöjen noudattamisesta ja valvomisesta helpompaa.
Lisäksi hankkeella edistetään vaihtoehtoisella polttoaineella toimivien kokonaismassaltaan enintään 4250 kg ajoneuvojen käyttöä tavaraliikenteessä.
Ministeriö on keväällä 2025 arvioinut laajasti kuljetusalaan vaikuttavia sääntelytoimia, joilla olisi mahdollista parantaa kuljetusalan toimintaedellytyksiä.
– Mitä enemmän ja mitä turvallisemmin ja sujuvammin tonnit liikkuvat teillä, sen paremmin menee Suomella. Yhteistyö kuljetusalan kanssa on erinomaista. Järjestimme nyt keväällä pyöreän pöydän keskustelun alaa hyödyttävistä sääntelytoimista. Voin ilokseni todeta, että sääntelyehdotuksemme saivat sidosryhmiltä lähes varauksettoman tuen. Suomi on kumipyörämaa, jossa 90 % tonneista ja tyypeistä kulkee teillä, joten kuljetusalan toimintaedellytysten parantaminen on meidän kaikkien etu, liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne sanoo.
Hankkeessa muutettaisiin kabotaasiliikennettä ja ajokorttiluokkia koskevaa sääntelyä
Säädöshankkeessa aiotaan muuttaa liikenteen palveluista annetun lain maanteiden kabotaasiliikennettä koskevaa sääntelyä ja mahdollisesti myös siihen liittyvää seuraamusjärjestelmää. Kabotaasilla tarkoitetaan toiseen EU:n jäsenvaltioon sijoittautuneen yrityksen ajoneuvolla toisessa jäsenvaltiossa suorittamia kuljetuksia. Tavoitteena on tarkentaa kansallista sääntelyä niin, että sääntöjen noudattaminen on selkeää ja valvonta tehokasta.
Lisäksi muutettaisiin ajokorttilain ajokorttiluokkia koskevaa sääntelyä painavampien, vaihtoehtoisella polttoaineella toimivien ajoneuvojen, kuten kevytkuorma-autojen, kuljettamisen osalta. Muutoksen myötä henkilöauton ajokortti oikeuttaisi kuljettamaan enintään 4250 kg painavaa ajoneuvoa, edellyttäen että ajoneuvo toimii vaihtoehtoisella polttoaineella ja B-luokan ajokortti on myönnetty vähintään kaksi vuotta aiemmin. B-luokan ajokortilla kuljetettavien polttomoottorilla toimivien henkilö- ja pakettiautojen enimmäismassa säilyy ennallaan 3500 kg:ssa.
Vaihtoehtoisilla polttoaineilla toimivia kokonaismassaltaan yli 3500 kg tavaraliikenteen ajoneuvoja koskevan ajo- ja lepoaikapoikkeuksen käyttöönottamiseksi muutettaisiin myös valtioneuvoston asetusta ajopiirturikorttien myöntämisestä ja poikkeuksista ajopiirturin käytössä.
Mitä seuraavaksi?
Lakimuutoksia aletaan valmistella liikenne- ja viestintäministeriössä. Valmistelun aikana kuullaan sidosryhmien näkemyksiä muun muassa lausuntokierroksella.
Hankkeen toimikausi päättyy kesäkuussa 2026. Lakimuutosten voimaantulo riippuu uuden ajokorttidirektiivin hyväksymisajankohdasta.