MAN - Vaihtoautot


Ei näin! Tällaista lumivallia ei saa jäädä näkemäesteeksi, myös tien ja tasoristeyksen yhtymäkohdassa on haitallinen polanne.

Väylävirasto muistuttaa, että tien auraamisessa tulee huomioida erityistä varovaisuutta vaativat kohteet, joihin kuuluvat esimerkiksi tasoristeykset. Asianmukaisesti tehty lumen auraus tasoristeyksessä lisää aina liikenneturvallisuutta.

Lumen auraus on talvisin iso tekijä koko tasoristeyksen liikenneturvallisuuden kannalta. Auratut lumivallit on siirrettävä niin kauaksi radasta, että ne eivät aiheuta haittaa raiteella liikkuvalle kalustolle tai radan kiinteiden laitteiden toiminnalle eivätkä muodosta näkemäestettä. Suomessa on noin 2 600 tasoristeystä.

"Tasoristeyksistä yli puolet, eli noin 1 700 kappaletta, sijaitsee yksityisteiden varsilla. Yksityisteiden kunnossapidosta vastaavat tieosakkaat, joilla on siis iso rooli tasoristeysturvallisuudessa. Esimerkiksi talvella 2021–2022 junat törmäsivät tasoristeyksessä olleisiin lumivalleihin noin sata kertaa, eli kyseessä on tärkeä asia", kertoo radan kunnossapidon aluevastaava Ari Hämäläinen Väylävirastosta.

Turvallisuuden varmistamiseksi lumen aurauksessa kannattaa noudattaa Väyläviraston ohjetta Maanteiden talvihoito – Menetelmätieto (pdf).


Vaan näin! Tien ja tasoristeyksen yhtymäkohdassa ei ole haitallista polannetta, myös näkemäalueet ovat kunnossa.

Uusi esite ja infotilaisuus torstaina 24.11.

Väylävirasto on julkaissut teemasta uuden esitteen eli pikaohjeen, joka sisältää myös esimerkkikuvat. Esitettä on jaettu Tieyhdistyksen kautta muun muassa yksityistiekunnille. Siirry uuteen esitteeseen (pdf) ja tallenna/tulosta se omaan käyttöösi.

Lisäksi Väylävirasto, Suomen Tieyhdistys ry, Savonlinnan kaupunki ja Parikkalan kunta järjestävät infotilaisuuden tasoristeysalueiden talvihoidosta. Tilaisuus pidetään torstaina 24.11.2022 kello 17–19 Punkaharjun vanhalla kunnantalolla, ja siihen voi osallistua myös etäyhteydellä. Lue lisää ja ilmoittaudu mukaan tilaisuuteen.

Ota ainakin nämä vinkit haltuun

- Tasoristeys on erityistä varovaisuutta vaativa kohde, ja rautatieliikennettä on aina varottava aurauksen aikana.
- Aurausnopeus on pidettävä alhaisena (10–20 km/h) ja on varottava radan rakenteita.
- Ratarakenteiden ylityksessä terää nostetaan hieman ja valitaan vaihde, jolla risteyksen voi ylittää turvallisesti.
- Aurauksen yhteydessä käytetään alusterää, jotta polanne pysyy ohuena tasoristeyksen läheisyydessä.
- Lumivallit on siirrettävä niin kauaksi radasta, että ne eivät aiheuta haittaa ratakalustolle tai -laitteille eivätkä muodosta näkemäestettä.
- On varmistettava, että raideliikenteelle ei synny vaaraa kivistä tai jäälohkareista. Tien ja radan laatutason tulee olla yhteneväinen.