Arkihavainnot tien päältä kertovat sen, että todella merkittävä määrä autoilijoita ajaa liikenteessä autolla, jossa toimii ainoastaan yksi ajovalo. Juuri nyt päivittäiset ajo-olosuhteet edellyttäisivät ajovalojen moitteetonta toimintaa.
Monet perustelevat uudemmalla valovikaisella autolla ajamista sillä, että ajovalon vaihtaminen ei onnistu kuin huoltoliikkeessä. Tämäkään syy ei ole peruste ajaa liikenteessä valovikaisella autolla.
Suurin syy suureen määrään valovikaisia autoja on se, että poliisin ns. käsipystyvalvonta on lähes kadonnut kokonaan tieltä. Nykyinen poliisin organisaatio näyttää luottavan sokeasti siihen, että poliisiautoissa oleva rekisterikilven lukulaite korvaa ns. käsipystyratsiat. Luottamus ainoastaan tekniseen valvontaan on kestämätön peruste, sillä kyseinen tekninen valvontalaite ei kerro mitään auton teknisestä kunnosta.
Liikkuvan poliisin aikakaudella ns. käsipystyratsiat olivat jokaiseen työvuoroon liittyviä työtehtäviä. Ratsioissa tarkastettiin auton paperit, kuljettajan ajoluvat ja ajokunto ja myös auton tekninen kunto mm. auton valojen ja renkaiden osalta.
Kyseiset päivittäiset käsipystyratsiat maamme tiestöllä lisäsivät merkittävästi myös rattijuoppojen kiinnijoutumisriskiä.
Liikkuvan poliisin Perinneyhdistys osoittaa vakavan huolen poliisin ns. käsipystyvalvonnan katoamisesta tien päältä. Näyttääkin siltä, että tänä päivänä auton tekninen kunto tarkastetaan vain auton vuosikatsastuksessa ja että muuna aikana tien päällä voi käytännössä ajaa epäkuntoisella ajoneuvolla. Riskiä joutua tien päällä poliisin tekemään ajoneuvon kunnon tarkastukseen ei ole juurikaan enää olemassa.