Joulun paluuliikenteessä Leppävirralla tapahtunut vakava liikenneonnettomuus olisi voitu estää rakentamalla onnettomuusristeys Ruotsin mallin mukaisella tavalla.
Ruotsi on ratkaissut sen, miten vilkkaalta tieltä käännytään vasemmalle mahdollisimman turvallisesti.Tieltä vasemmalle kääntyvän ajoneuvon kuljettaja joutuu ensin ajamaan päätieltä oikealle vasemmalle kääntymiseen rakennetulle ajokaistalle ja ylittämään tien kohtisuoraan kyseisen ajokaistan kautta. Huomattavaa on myös se, että jokainen vasemmalle kääntyjä velvoitetaan STOP-merkillä pysähtymään ennen tien ylitystä ja väistämään samalla kaikkea risteävän tien liikennettä.
Leppävirran onnettomuusristeys oli tyypillinen risteys, missä vasemmalle kääntyjät tukkivat ajokaistan niin, että takaa tuleva liikenne joutuu pysähtymään, koska tiellä ei ole tilaa ohittaa oikealta vasemmalle kääntyvää autoa. Kyseisen risteyksen turvallisuus paranisi 100 %:sti, jos risteykseen rakennettaisiin risteysalueelle keskikaide ja vasemmalle kääntyminen olisi mahdollista vain Ruotsin mallin mukaisella tavalla oman vasemmalle kääntymiseen rakennetun ajokaistan kautta.
Suomen mallin mukaan ratkaisuna on ollut pääsääntöisestitien levittäminen risteysalueella niin, että kääntyvän takaa ajava liikenne pääsee ohittamaan kääntyjän oikealta. Liikkuvan poliisin Perinneyhdistys katsoo, että maassamme tulisi ottaa mallia edellä kuvatusta Ruotsin mallista toteuttaa vilkkaalla tiellä vasemmalle kääntyminen vain ja ainoastaan turvallisesti, koska tien leventäminen risteyksen kohdalla ei ole riittävä toimenpide takaamaan 100 %:sti turvallista vasemmalle kääntymistä.