Lontoon pormestari Sadiq Khan on sanonut seuraavansa kiinnostuneena Pariisin suunnitelman kolminkertaistaa katumaasturien pysäköintimaksut tehokkuutta, jos se hyväksytään tulevassa kansanäänestyksessä.
Khan puhui tilaisuudessa, jossa hän pyysi Suur-Lontoon viranomaisen puolesta anteeksi Ella Adoo-Kissi-Debrahin perheeltä, joka kuoli vuonna 2013 yhdeksänvuotiaana Lontoon likaiseen ilmaan.
Pariisin pormestari Anne Hidalgo on sanonut haluavansa työntää maastoautot pois kaupungista ja rajoittaa päästöjä ja ilmansaasteita. Julkistettuaan politiikan joulukuussa hän julisti: "Se on sosiaalisen oikeudenmukaisuuden muoto." Pariisissa järjestetään sunnuntaina kansanäänestys, jossa kansalaisia pyydetään äänestämään raskaiden, suurten ja saastuttavien katumaasturien pysäköintimaksujen korottamisen puolesta tai sitä vastaan.
Khan suhtautui myönteisesti Hidalgon suunnitelmaan ja sanoi seuraavansa sitä tarkasti. Hän kertoi Guardianille: "Tutkimme aina politiikkaa ympäri maailmaa. Uskon vakaasti hyvän politiikan varastamiseen. Sen sijaan, että keksisimme [uusia käytäntöjä] huonosti, jos muut kaupungit tekevät asioita, jotka toimivat, kopioimme ne."
Khan sanoi tietävänsä maastoautojen olevan erityinen ongelma, johon oli puututtava: "Maastoautot vievät enemmän tilaa ja tiedämme, että tieturvallisuuteen liittyy ongelmia, tiedämme, että ongelmia on hiilidioksidipäästöissä ja niin edelleen. Tiedämme, että jotkut Lontoon neuvostot noudattavat rohkeita linjauksia pysäköintimaksujen, lippujesi ja niin edelleen suhteen. On todella hyvä työskennellä näiden valtuuskuntien kanssa."
Khanin tiedottaja kertoi myöhemmin Guardianille, että pormestarilla ei tällä hetkellä ole valtaa ottaa käyttöön katumaastureiden pysäköintimaksuja eikä hän aio tehdä niin.
Suuret ajoneuvot ovat tutkimusten mukaan syy liikenteen lisääntyvään saastumiseen. Vaikka niitä laskutetaan ajoneuvoiksi, jotka on suunniteltu kestämään epätasaista maastoa tai hinaamaan raskaita kuormia, tutkimukset ovat osoittaneet, että kolme neljäsosaa Yhdistyneessä kuningaskunnassa uutena ostetuista maastoautoista on rekisteröity kaupunkialueilla asuville ihmisille. Tuoreen tutkimuksen mukaan katumaasturien myynnin kasvu ja se, että ne ovat yleensä raskaampia kuin aiemmin ostetut perinteiset mallit, merkitsevät sitä, että vuonna 2023 ostetulla perinteisellä moottorilla varustetulla autolla oli korkeammat hiilidioksidipäästöt kuin vastaavana vuonna 2013.