MAN - Vaihtoautot

Sähköajoneuvojen (EV) tuotanto vaatii suuria määriä litiumioniakkuja, joista on jo nyt pulaa. GlobalDatan uusin temaattinen tutkimusraportti "Tech in 2030 – Thematic Research" paljastaa, että 2020-luvun loppuun mennessä valmistetaan yli 27,5 miljoonaa sähköautoa, joista jokainen tarvitsee useita litiumionikennoja. Vaikka hallitukset käsittelevät litiumionipulaa – akkukennojen tuotantokapasiteetin odotetaan kasvavan lähes viisinkertaiseksi 5,8 TWh:iin vuonna 2030 – tämä ponnistus on liian myöhäistä edes vähiten kunnianhimoisille sähköajoneuvosuunnitelmille, puhumattakaan muista sähköliikenneideoista.

Emilio Campa, GlobalDatan Thematic Intelligence -tiimin analyytikko, kommentoi: "Litium-ionien suuri kysyntä ei ainoastaan ​​nosta sähköautojen hintoja, vaan se tarkoittaa myös uusien teknologioiden jotka myös perustuvat näihin akkuihin, pysähtymistä. Vertaamalla odotettavissa olevaa sähköajoneuvojen kysyntää akkujen tuotantokapasiteettiin jää yli 2 400 kilotonnia akkulaatuista litiumia vajaaksi. Tämä ei vain ole tarpeeksi hyvä. Kriittisen metallin louhinnan tukeminen olisi pitänyt aloittaa jo useita vuosia sitten.

Yksi tällainen innovatiivinen liikenneprojekti on hyperloop-konsepti, järjestelmä matkustajakoteloista, jotka liikkuvat paineistettujen putkien sisällä sähkövoimalla ja magneettisella levitaatiolla. Hypersilmukka ei ainoastaan ​​vaadi litiumioniakkuja, vaan se vaatisi myös huomattavia infrastruktuuri-investointeja. Sen perusteella, kuinka nopeasti sähköautojen latauspisteitä otetaan käyttöön, tämä olisi huomattava hanke.

Campa lisää: "Julkisen infrastruktuurin rakentaminen uutta liikennettä varten on usein hallituksen erityispolitiikan pääpaino, mutta kuten olemme nähneet sähköajoneuvojen latausasemien hitaasta käyttöönotosta, investoinnit ja nopeus ovat edelleen puutteellisia. Nykyiset investoinnit julkisiin maksuihin jäävät huomattavasti odotettujen tarpeiden jälkeen. Jos julkisia sähkövarauspisteitä ei tehdä helposti saavutettaviksi vuoteen 2030 mennessä, sähköautoteknologiaan lisätty investointi ei maksa itseään takaisin.