Liikenne- ja viestintäministeriö ja valtiovarainministeriö käynnistävät liikenteen verotuksen ja rahoituksen kokonaisuudistuksen pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelman mukaisesti.
Talouspoliittinen ministerivaliokunta käsitteli ministeriöiden suunnitelmaa kokonaisuudistuksesta 9.10.2024.
Liikenteen verotuksen ja rahoituksen kokonaisuudistuksen tavoitteena on tukea Suomen kilpailukykyä ja huolehtia kansalaisten ostovoimasta. Uudistuksella varmistetaan julkisen talouden kestävyys sekä kansallisten ja EU:n päästövähennystavoitteiden saavuttaminen kustannustehokkaasti. Liikenneverkon korjausvelan tasainen kasvu osaltaan asettaa haasteita rahoituksen riittävyydelle ja lisää paineita liikennejärjestelmän rahoituksen ennakoitavuudelle ja kehittämiselle.
Uudistus toteutetaan vaiheittain. Työn ensimmäisessä vaiheessa liikenne- ja viestintäministeriö ja valtiovarainministeriö laativat liikenteen hinnoittelusta nykytilakuvauksen ja analyysin. Työ aloitetaan marraskuussa 2024.
Analyysityössä otetaan huomioon hallituskaudella kansallisesti päätetyt verotuksen muutokset. Samoin huomioidaan uuteen EU-lainsäädäntöön perustuvat liikenteen kustannuksiin merkittävästi vaikuttavat ohjaus- ja päästövähennysvelvoitteet ja talvella 2024–2025 hallituksen päätettäväksi tulevat uudet päästövähennystoimet. Lisäksi kuvataan liikenteen merkitys valtion tuloille ja menoille, Suomen elinkeinoelämän kilpailukyvylle sekä taakanjakosektorin päästövähennys-velvoitteille.
Työn toisessa vaiheessa liikenne- ja viestintäministeriö ja valtiovarainministeriö asettavat virka-työryhmän, jonka tehtävänä on tunnistaa ja arvioida uudistamismahdollisuuksia asetettujen tavoitteiden pohjalta. Työryhmä laatii tarvittaessa uudistuksia koskevan mietinnön tarkasteltujen vaihtoehtojen pohjalta. Työryhmän toimikausi alkaa elokuussa 2025.
Työssä tarkastellaan ensisijaisesti tie- ja rautatieliikennettä. Meriliikenne ja lentoliikenne otetaan huomioon kansainvälisen liikenteen näkökulmasta.