Liikenne- ja viestintäministeriö julkaisi 15.7.2024 arviomuistion liikenteen sähköistymisen mahdollisuuksista edistää energiajärjestelmän joustavuutta Suomessa. Arviomuistiossa kuvataan EU:n vaatimusten mukaisesti liikenteen sähköistymisen tuomien mahdollisuuksien nykytila ja esitetään toimenpiteitä.
EU:ssa päästiin sopuun jakeluinfra-asetuksesta eli nk. AFIR-asetuksesta 25.7.2023. Jakeluinfra-asetus sisältää vaatimuksia jakeluinfran minimitasoksi ja myös velvoittaa jäsenvaltiot arvioimaan, miten sähköajoneuvot voisivat latauspisteiden käyttöönoton ja toiminnan ansiosta edesauttaa energiajärjestelmän joustavuutta ja uusiutuvan sähkön kasvavaa hyödyntämistä. Jakeluinfraohjelman edellyttämä kansallinen jakeluinfraohjelma on myös parhaillaan lausuntokierroksella.
Arvioinnissa on huomioitava sekä yksityiset että julkiset latauspisteet ja siinä tulee antaa suosituksia, jotta käyttäjien on helpompi sisällyttää sähköajoneuvonsa järjestelmään. Lisäksi arvioinnissa tulee esittää toimenpiteitä, jotka on toteutettava jakeluinfra-asetuksen vaatimusten täyttämiseksi. Arviomuistio on valmisteltu yhteistyössä Energiaviraston kanssa.
Kaksisuuntainen lataus voi lisätä huoltovarmuutta
Arviomuistion mukaan kaksisuuntaisen latauksen yleistyminen voi lisätä huoltovarmuutta. Kaksisuuntaisella latauksella tarkoitetaan älylataustoimintoa, jossa sähkön virtauksen suunta voidaan kääntää vastakkaiseksi siten, että sähkö virtaa akusta siihen latauspisteeseen, johon se on liitetty.
Kaksisuuntaisessa latauksessa sähköauton energiaa voidaan esimerkiksi siirtää takaisin sähköverkkoon tai käyttää kodin sähkölaitteiden lataamiseen. Kaksisuuntaisen latauksen avulla ajoneuvossa olevaa akkua voi hyödyntää väliaikaisena sähkövarastona, joten sen yleistyminen voi lisätä huoltovarmuutta yksittäisissä sähköverkon häiriötilanteissa. Kaksisuuntaisen latauksen markkinat ovat vasta käynnistymässä.
Sähkön tasehallintamarkkinalla tarjotaan lyhytkestoista tukea sähköjärjestelmän tasapainottamiseen. Yksittäisen latauspisteen teho ja auton sähkön vastaanottokyky ovat liian pieniä, jotta tasehallintamarkkinoille voisi osallistua suoraan. Sähkön reservimarkkinoita on viime vuosina kehitetty, jotta voitaisiin mahdollistaa pienempiä minimitarjouskokoja.
Kotitalouksien latauspisteiden osallistuminen tasehallintamarkkinoille mahdollistuu, kun palveluntarjoajat tarjoavat aggregointia. Itsenäinen aggregaattori on sähkömarkkinoilla toimiva taho, jolla ei ole sopimusta sähkönmyyjän kanssa. Loppukäyttäjä voi tehdä sopimuksen itsenäisen aggregaattorin kanssa oman resurssinsa hyödyntämisestä tasehallinnan tarpeisiin.
Arviomuistiossa esitetään viisi toimenpidettä
Arviomuistiossa esitetään toimenpiteitä jakeluinfra-asetuksen vaatimusten täyttämiseksi. Toimenpiteet on julkaistu jo aiemmin esimerkiksi vuonna 2023 julkaistussa tieliikenteen jakeluinfraohjelmassa tai ne perustuvat olemassa olevaan lainsäädäntöön tai EU-hankkeisiin.
Toimenpiteitä on viisi:
1. Selvitetään mahdollisuutta perustaa sähköiset ajoneuvot ja energiajärjestelmän yhdistävä hankekokonaisuus.
2. Arvioidaan mahdollisuuksia järjestää Business Finlandissa kohdennettuja hakuja sähköverkon tasapainottamista edistävien teknologioiden hankkeisiin.
3. Mahdollistetaan sähköajoneuvoja omistavien kotitalouksien osallistuminen tasehallintamarkkinoille itsenäisten aggregaattoreiden kautta.
4. Seurataan eurooppalaisen kulutusjouston verkkosäännön mahdollisia muutoksia minimitarjouskokoihin ja toimeenpannaan tarvittavat muutokset.
5. Vahvistetaan yhteistyötä sähkön siirtoverkkojen kehittämisessä niin, että suuritehoisen latausinfran rakentuminen on mahdollista jakeluinfra-asetuksen ja liikenteen tarpeiden vaatimassa aikataulussa.
Mitä seuraavaksi?
Jakeluinfra-asetus velvoittaa jäsenvaltiot päivittämään arvion kolmen vuoden välein. Lisäksi se velvoittaa jäsenvaltiot toimittamaan komissiolle erillisen edistymiskertomuksen kansallisen toimintakehyksen täytäntöönpanosta viimeistään 31.12.2027 ja sen jälkeen kahden vuoden välein.