MAN - Vaihtoautot

Liikenteen avoimella datalla voidaan ehkäistä ruuhkia ja tehostaa kuljettamista. EU:n laskelmien mukaan Suomessa voitaisiin saavuttaa jopa satojen miljoonien eurojen vuotuiset hyödyt varmistamalla liikennetiedon nykyistä parempi hyödyntäminen ihmisten ja tavaroiden liikkumisessa sekä liikennepalveluiden hankinnoissa.

”Hyödyt liikennedatasta tulevat monta eri kautta. Datan avulla voidaan muun muassa optimoida reittejä ja ajonopeuksia sekä minimoida liikennemuodosta toiseen tapahtuvissa vaihdoissa odotusajat. Mitä eheämmäksi liikenteen data saadaan ja mitä useampi toimija sitä osaa hyödyntää, sitä parempia mahdollisuuksia tarjota toimivia ja tehokkaita liikennepalveluita syntyy”, kuvaa Fintrafficin teknologia- ja ekosysteemijohtaja Janne Lautanala.

EU laskee*, että tieliikenteen ruuhkautumisesta aiheutuvia työaikatappioita voitaisiin ehkäistä Euroopassa reaaliaikaiseen liikennetietoon pohjautuvilla navigointipalveluilla peräti 20 miljardin euron arvosta vuoteen 2028 mennessä.

”Liikenteeseen kuluu yrityksillä ja kotitalouksilla Suomessa yli 10 prosenttia käytettävissä olevista varoista. Liikenteen ja logistiikan tehostaminen digitalisaation avulla viidellä prosentilla lisäisi kotitalouksien ostovoimaa noin 600 miljoonaa euroa vuodessa ja alentaisi yritysten kustannuksia 1,5 miljardia vuodessa. Myös julkisia liikenteen menoja on mahdollista tehostaa merkittävästi nykyistä yhtenäisemmän tietopohjan avulla. Nämä Fintrafficin arviot ovat linjassa käytännön toteutusten tuottamien hyötyjen sekä EU-laskelmien kanssa”, Lautanala toteaa.

Suomessa avointa, valtakunnallista liikennedataa jaetaan Fintrafficin avoimen datan palvelussa (Digitraffic), josta tietoa haetaan keskimäärin 350 miljoonalla rajapintakutsulla kuukaudessa. Fintraffic tarjoaa liikenteen tilannekuvaa kuluttajille, yrityksille ja medialle sekä avointa dataa liikenteen ja logistiikan palveluoperaattoreille sekä sovelluskehittäjille muun muassa erilaisten reittioppaiden ja karttapalvelujen kehittämiseen sekä navigaattorien käyttöön.

”Teemme alan toimijoiden kanssa tiivistä yhteistyötä, jotta liikenteen reaaliaikainen tilannekuva olisi entistä kattavampi ja entistä useamman saatavilla. Liikennedatan käyttöä edistävä yhteisö on avoin kaikille halukkaille. Mukaan tiedon hyödyntämisen talkoisiin kutsumme erityisesti liikenteen palveluiden kehittäjiä”, Lautanala sanoo.

Liikenteen digipalvelut helpottavat liikkumista kaikkien arjessa

Google Waze -sovelluksen reaaliaikainen ajoaika- ja ruuhkatiedotus Fintrafficin tieliikenteenohjaukseen
Fintrafficin tieliikenteenohjaus ottaa käyttöön Kehä III:n opasteissa syksyn 2023 aikana Googlen Waze -sovelluksen reaaliaikaisen ajoaika- ja ruuhkatiedotuksen sujuvoittaakseen liikennettä. Fintraffic on mukana Waze for cities -ohjelmassa, jossa kumppanit voivat hyödyntää Wazen keräämää liikennedataa ja jakaa myös omaa dataa Wazelle. Fintrafficin tieliikenteen dataa jaetaan myös Googlen navigointipalveluissa.

Fintrafficin, HSL:n ja Waltin yhteinen Digitransit on merkittävien suomalaisten reittioppaiden perustana
Fintrafficin, HSL:n ja Waltin yhteinen Digitransit-alusta on kaikkien merkittävien suomalaisten reittioppaiden (mm. HSL Reittiopas) perustana. Reittioppaisiin on tulossa myös monia uusia ominaisuuksia, mm. reaaliaikaiset sijaintitiedot kaikista kulkumuodoista (junat, bussit, maantielautat jne.), joukkoliikennematkan CO2-laskurin sekä taksien ja sähköpotkulautojen tiedot. Myös Viron joukkoliikennetiedot ovat tulossa mukaan reittioppaisiin.

Liikennetilanne kertoo, mitä liikenteessä tapahtuu juuri nyt
Fintrafficin Liikennetilanne-palvelu auttaa, kun haluat tietää, mitä liikenteessä juuri nyt tapahtuu. Liikennetilanne sisältää Fintrafficin, Väyläviraston sekä Liikenne- ja viestintäviraston (Traficom) keräämiä tietoja kartalla tie-, meri- ja rautatieliikenteestä. Palvelussa on tietoja tieliikennettä haittaavista häiriöistä, ajokelistä ja sen ennusteesta, liikenteen sujuvuudesta ja ruuhkista. Palvelu sisältää rautatieliikenteen asemakohtaisia henkilöliikenteen aikataulu- ja täsmällisyystietoja ja meriliikenteen varoitukset vesillä liikkujille sekä satamassa olevien ja seuraavaksi saapuvien alusten tiedot kaikista Suomen satamista.

Lisäksi Junalähdöt-aikataulupalvelu tarjoaa junien lähtö- ja saapumisajat kaikilta Suomen rautatieasemilta.

Digitalisaatio tehostaa tiedonkulkua satamissa ja kuljetuksissa

Satamissa toimivan Port Activity -sovelluksen avulla tehokkuutta ja taloudellisuutta
Port Activityn eli satamasovelluksen lähtökohtana on parantaa tiedonkulkua satamassa toimivien sidosryhmien välillä sekä luoda samalla käyttöön yhteinen tilannekuva, joka mahdollistaa mahdollisimman tehokkaat ja taloudelliset satamakäynnit.

Sovellus kokoaa sataman eri sidosryhmien aikataulutiedot reaaliaikaisesti samaan paikkaan eri järjestelmistä sekä informoi käyttäjiään mahdollisista aikataulumuutoksista. Port Activity on rakennettu open source -pohjaisesti, minkä ansiosta satamat voivat räätälöidä sen omiin tarpeisiinsa sopivaksi itse valitsemansa kehityskumppanin kanssa.

​Fintraffic Port Activity -sovellus toimii satamien digitalisaatioalustana ja Fintrafficin tarjoamien kauppa-alusten aikatietojen loppukäyttäjäsovelluksena.

Kuormakirjatietojen jakaminen tehostaa koko logistiikkaketjun toimintaa
Tehokas tavaraliikenne ja logistiikka ovat olennaisen tärkeitä Euroopan talouden kasvun ja kilpailukyvyn ja yhteenkuuluvuuden kannalta. Tavaraliikenteeseen liittyy suuria määriä tietoja, joita vaihdetaan vielä paperimuodossa yritysten ja viranomaisten välillä.

EU:n eFTI-asetuksen tavoitteena on kannustaa tavaraliikenteen ja logistiikan digitalisointiin, joka vähentää hallintokustannuksia, parantaa toimivaltaisten viranomaisten valvontavalmiuksia ja lisää liikenteen tehokkuutta ja kestävyyttä​.

Kun viranomaiset hyväksyvät sähköisessä muodossa tietoja, viranomaisten ja eri toimijoiden välinen viestintä paranee. Samalla yritysten välisen sähköisen viestinnän kehitys vauhdittuu koko EU:n alueella. Se toisi myös merkittäviä hallintokustannusten säästöjä etenkin pk-yrityksille, jotka muodostavat valtaosan kuljetus- ja logistiikkayrityksistä​.