Tunninjuna vie köyhää kansaa niin, ettei jalat maata tapaa. (Kuva: VR Group / Janne Mikkilä)
Suomen kannattaa nykyaikaistaa olemassa olevia rautateiden pääväyliä, mutta uusien rakentaminen on talousellisesti ja ilmastollisesti silkkaa hulluutta! Sitä sanovat kaikki kuljetus-ja logistiikka-alan huippuasiantuntijat. Sitä sanoo myös Vihreiden oma joukkoliikennetutkija kolumnissaan ”Suuret ratahankkeet EIVÄT ole ilmastoteko”. Silti liikenneministeriö sekä ministeri Timo Harakka ja Väylävirasto ajavat miljardeilla Suomeen kolme jättiprojektia rautateille: Turun Tunninjunaa, Suomi-rataa ja Itä-rataa.
Auto, tekniikka ja kuljetus 2/2022 tuo oman kortensa kekoon Maailmanpankin väyläprojektien kannattavuusarvioiden erikoistuntijan, logistiikkaprofessori Antti Talvitien arvion kera.