Viime aikojen uutisointi on paljastanut huolestuttavan kehityksen: suomalaiset suhtautuvat aiempaa
sallivammin esimerkiksi päihtyneenä ajamiseen.
Autokoululiitto on erityisen huolissaan siitä, miten tällaiset asennemuutokset heijastuvat nuoriin kuljettajiin – ja katsoo, että yksi keskeinen syy on nykyisen opetuslupajärjestelmän heikkoudet.
"Opetuslupajärjestelmässä opettajilta ei edellytetä minkäänlaista tietojen tai taitojen
osoittamista. Tämä mahdollistaa sen, että vääriä tai puutteellisia ajattelumalleja siirtyy nuorelle
kuljettajalle tiedostamatta", toteaa Autokoululiiton puheenjohtaja Timo Suominen.
Autokoululiitto korostaa, että liikenneturvallisuuden perusta ei ole vain auton käsittely, vaan
kuljettajan asenteet, arviointikyky ja kyky hallita ajamista vaativissa tilanteissa.
Myös Liikenneturva nosti hiljattain esiin ajamisen ns. "ylemmät tasot" – kuten riskien tunnistamisen ja oman toiminnan arvioinnin – joiden arviointi jää nykyisessä tutkintojärjestelmässä täysin varjoon.
Nykyinen tutkintopohjainen järjestelmä ei mittaa eikä kouluta juuri niitä asioita, jotka tutkimusten mukaan ovat keskeisiä nuorten aiheuttamissa onnettomuuksissa. Kun opetuksen laatua ei valvota ja tutkinto mittaa vain teknistä suoritusta, lopputuloksena on ajokortti – mutta ei välttämättä turvallinen kuljettaja.
Autokoululiitto vaatii:
• Opetuslupaopettajille tietotason osoittamista ennen opettamisen aloittamista
• Liikenneasenteiden ja ajamisen psykologisten taitojen tuomista osaksi tutkintoa
• Tutkintojärjestelmän uudistamista siten, että se tukee pitkäjänteisesti turvallista
liikennekäyttäytymistä
"Liikenneturvallisuus ei parane sertifikaateilla vaan asenteilla. Vain ammattilaisten ohjaama
opetus ja valvottu järjestelmä voivat varmistaa, että seuraava kuljettajasukupolvi tekee
turvallisempia valintoja kuin edeltäjänsä", Autokoululiitto muistuttaa.
Lisätiedot:
Timo Suominen
Sähköposti: timo.suominen@autokoululiitto.fi
Puhelin: +358405706610
www.autokoululiitto.fi