Lassila & Tikanoja on aloittanut toukokuussa jätekuljetukset sähköllä toimivalla jäteautolla. Auto kerää tällä hetkellä lahtelaisten pahvijätteet. Sähkövoimalla kulkeva auto soveltuu hyvin kaupungissa tapahtuvaan liikennöintiin, sillä se on polttomoottorilla toimivaa autoa hiljaisempi eikä siitä synny lainkaan käytönaikaisia päästöjä. L&T:n jätepakkaaja on auton toimittaneelle Volvo Trucksille ensimmäinen Suomessa käyttöön otettu sähköllä toimiva jäteauto.
Sähköinen jätepakkaaja aloitti jätekeräilyn Lahden alueella toukokuun alussa. Ensimmäiset kokemukset sähköstä käyttövoimana ovat positiivisia. L&T:llä sähkö nähdään potentiaalisena käyttövoimana erityisesti kaupungeissa, jossa välimatkat ovat lyhyitä ja autoa pääsee helposti lataamaan.
”Olemme todella innoissamme uudesta sähköpakkaajastamme. Sähkö on mielenkiintoinen vaihtoehto juuri kaupunkiympäristössä siksi, että se ei kerrytä ilmaan lainkaan pienhiukkasia, mikä vaikuttaa kaupungin ilmanlaatuun. Lisäksi se on huomattavasti polttomoottoria hiljaisempi”, sanoo L&T:n ympäristöpalvelujen toimialajohtaja Petri Salermo.
Jäteautolle ei kerry kaupunkiajossa paljon kilometrejä, mutta liikkeellelähtöjä ja pysähdyksiä on paljon. Myös puristus- ja nostolaitteiston vaatima energia saadaan sähköstä. Tämä vaikuttaa esimerkiksi auton reittioptimointiin, sillä energiankulutukseen täytyy pelkän liikkumisen sijaan laskea myös auton muut toiminallisuudet.
Auton toimittajalle Volvo Trucksille L&T:n jätepakkaaja on ensimmäinen heidän Suomeen toimittamansa sähköinen jäteauto. Volvo Trucksilla on kuitenkin jo aiempia hyviä kokemuksia muista sähköisistä raskaan kaluston kuljetusratkaisuista. L&T:n jätepakkaaja on malliltaan sarjatuotantovalmisteinen Volvo FE Electric.
”Sähkökäyttöisillä kuorma-autoilla pystytään jo nyt hoitamaan kaupungissa tapahtuvaa liikennöintiä vaivatta, myös pohjoisen vaihtelevissa olosuhteissa. L&T:n uuden jätepakkaajan toimintasäde riittää hyvin kaupungin jätekuljetusten hoitamiseen jopa 100 pysähdyksen reittisimuloinnilla”, sanoo Volvo Trucksin sähköisistä kuljetusratkaisuista vastaava Janne Silvonen.
Sähköinen jäteauto on konkreettinen esimerkki päästöttömien kalustoratkaisujen käyttöönotosta ja oman toiminnan päästöjen vähentämisestä. Sähkön lisäksi L&T:llä tutkitaan aktiivisesti myös muiden polttoaineratkaisujen, esimerkiksi vetyteknologian, tarjoamia mahdollisuuksia.
”Mikäli Lahden jäteauton käyttökokemukset ovat odotustemme mukaisia, alamme tutkia sähköllä toimivan jätekaluston laajentamista myös muille paikkakunnille. Tämä vaatii kuitenkin myös yhteiskunnallisia panostuksia, jotta ammattikaluston latausinfra saadaan palvelemaan kuljetusalaa kattavasti ja monipuolisesti”, sanoo Salermo.
L&T:n tavoitteena on puolittaa oman toimintansa päästöt vuoteen 2030 mennessä
Lassila & Tikanoja on yksi Suomen suurimmista raskaan kaluston kuljetusliikkeistä. Konsernin päästöistä yli 90 % syntyy kuljetuksista. L&T:n strategisena tavoitteena on puolittaa oman toimintansa päästöt vuoteen 2030 mennessä ja vähentää toimitusketjustaan aiheutuvia epäsuoria päästöjä. Kasvihuonekaasupäästöjen globaaliin vähentämiseen tähtäävä Science Based Targets -aloite (SBTi) on validoinut L&T:n päästövähennystavoitteen tieteelliseksi ilmastotavoitteeksi.
”Haluamme auttaa yrityksiä ja yhteiskuntaa hillitsemään ympäristöongelmia. Kiertotalouden johtavana toimijana tahdomme olla edelläkävijä liikenteen päästöttömien ratkaisujen käyttöönotossa ja kokeilla ennakkoluulottomasti uusia teknologioita. Tavoitteen toteutumisessa on käyttämämme kalusto merkittävässä osassa. Olemme panostaneet jo aiemmissa kalustovalinnoissamme vaihtoehtoisiin polttoaineratkaisuihin ja päästöttömiin teknologioihin”, Salermo kertoo.
Yrityksellä on tällä hetkellä käytössään 61 sähkökäyttöistä pakettiautoa sekä 24 biokaasulla toimivaa jäteautoa, joiden käytönaikaiset päästöt ovat hyvin pienet tai niitä ei ole ollenkaan. Biokaasulla toimivia jäteautoja on tulossa 10 lisää vuoden 2022 aikana. Muissa jäteautoissa L&T pyrkii aina mahdollisuuksien mukaan käyttämään uusiutuvia biopolttoaineita, joiden määrä on yrityksessä yli kolminkertaistettu vuoden 2021 aikana edellisvuoteen verrattuna.