
Euroopan hyötyajoneuvomarkkinat ovat vastatuulessa. Ensimmäisten yhdeksän kuukauden jälkeen valmistajien yhdistyksen ACEA ennusteessa näkyy merkittäviä laskuja tärkeissä markkinoissa, mikä heijastaa vaikeaa taloudellista ympäristöä. Ainoa kasvava segmentti on bussit.
Pakettiautoissa pudostusta
EU:n, EFTA:n ja Yhdistyneen kuningaskunnan alueella rekisteröityjen pakettiautojen määrä laski 8,5 prosenttia. Yhteensä uudelleensijoitettiin vielä 1,357 miljoonaa ajoneuvoa. Selkein lasku nähtiin Yhdistyneessä kuningaskunnassa, jossa on -9,9 prosenttia. Ranskan osuus laski 8,3 prosenttia, minkä jälkeen tulivat Italia (-6,1 %) ja Saksa (-6,0 %). Sen sijaan Espanjassa rekisteröintimäärät kasvoivat 13,3 prosenttia.
Tämä kehitys todistaa, kuinka tärkeää on sopeutua muuttuviin markkinaolosuhteisiin ja etsiä uusia mahdollisuuksia, erityisesti kasvualueilla kuten bussisegmentissä.
Raskaat kuorma-autot hädässä
EU:ssa kuorma-autojen uusien rekisteröintien määrä laski jopa 9,9 prosenttia, yhteensä 298 237 yksikköön. Tämä väheneminen johtui pääasiassa raskaan kuorma-auton rekisteröintien vähenemisestä 9,5 prosenttia sekä keskikokoisten kuorma-autojen kysynnän laskusta, joka oli 11,7 prosenttia.
Kaikki tärkeimmät markkinat supistuivat, erityisesti Saksa, jossa lasku oli -17,9 prosenttia, Ranska -13,4 prosenttia ja Yhdistynyt kuningaskunta -10,1 prosenttia. Tämä kehitys osoittaa, kuinka haasteellinen tilanne on ollut hyötyajoneuvomarkkinoilla, ja se korostaa tarvetta uusille strategioille ja innovaatioille näiden haasteiden voittamiseksi.
Bussieilla tervettä kasvua
Bussimarkkinat ovat Euroopassa kasvussa, vaikka segmentti onkin pieni. Kolmannen kvartaalin jälkeen bussien uusien rekisteröintien määrä on noussut 7,8 prosenttia, yhteensä 37 638 rekisteröintiä. Kasvua ovat vauhdittaneet erityisesti Yhdistynyt kuningaskunta (+23,1 %), Saksa (+12,8 %) ja Ruotsi (+197,5 %). Sen sijaan myyntimäärät ovat vähentyneet Italiassa (-16,9 %), Espanjassa (-11,3 %) ja Ranskassa (-4,5 %).
Sähköä varotaan yhä
Sähköisten ajoneuvojen osuus kasvaa edelleen, mutta markkinoiden hyväksyntä on edelleen alhainen. Valmistajien yhdistys on varoittanut tärkeiden puitteiden puutteesta. Sähköistyksessä on edistytty eniten bussisegmentissä, mikä johtunee julkisen liikenteen tukemisesta kaupungeissa. Joka neljäs uusi bussi (24,8 %) on varustettu sähkömoottorilla.
Suurimmassa ajoneuvoluokassa, pakettiautoissa, dieselmoottori on edelleen hallitseva, vaikka sen markkinaosuus on lievästi laskenut 81,5 prosenttiin. BEV-mallit (akku-sähkökäyttöiset ajoneuvot) muodostivat kuluvan vuoden ensimmäisellä kolmella neljänneksellä 11 prosenttia ensirekisteröinneistä. Uusien kuorma-autojen omistajat ovat vielä varovaisempia kokeilujen suhteen; 93 prosenttia niistä toimii dieselmoottorilla. Sähkökuorma-autojen osuus on 4,4 prosenttia, ja näistä kaksikolmasosaa toimii Alankomaissa, Saksassa tai Ranskassa, Acean mukaan.
(kfz-betrieb)



