Pankkikortilla tapahtuva lähimaksaminen joukkoliikenteessä kehitetään Suomesssa kolmen kaupungin liikenneyhtiöiden yhteistyönä. HSL Helsingistä, Nysse Tampereelta ja Oulun joukkoliikenne Oulun seudulta ovat hankkimassa laitteistoa, jolla mahdollistetaan uusi maksamistapa. Kehitystyö aloitetaan elokuun lopussa. Matkustajat voivat käyttää lähimaksamista kevät-kesällä 2021. Hankkeen alussa mukana olleen Turun edustaja on sittemmin jättäytynyt pois.
Turvallinen lähimaksaminen
Lähimaksamisen tarkoitus on nopeuttaa ruuhkaisissa paikoissa tapahtuvien pienten ostosten, kuten lyhyiden linja-automatkojen maksamista. Tekniikka osaltaan poistaa vaaraa, että maksukortin tunnusluku joutuisi vääriin käsiin, koska tunnuslukua ei käytetä. Suomessa lähimaksamisen katto on 50 euroa. Summa on suurin, jonka eurooppalainen pankkivalvoja tällä hetkellä hyväksyy korttien lähimaksuille. Lähimaksurajan nosto vaatisi eurooppalaisen pankkivalvojan päätöksen eli siitä pitäisi tehdä EU-maiden yhteinen päätös. Lisäksi pankit, maksukorttiyhtiöt, kauppiaat ja maksupäätteiden toimittajat pitäisi saada mukaan toteuttamaan muutosta.
Lähimaksaminen tehdään pitämällä maksukorttia maksupäätteen vieressä. Tunnuslukua tai allekirjoitusta ei tarvita maksutapahtuman vahvistamiseen.
Koska maksukortti on maksettaessa vietävä aivan maksupäätteen viereen, ei ole vaaraa, että kortin haltija maksaisi vahingossa toisen henkilön matkan. Laite ilmoittaa maksutapahtuman onnistumisesta tekstillä, merkkivalolla tai äänellä.
Aika ajoin myös lähimaksun käyttäjä joutuu naputtelemaan pin-koodinsa maksupäätteeseen. Tällä varmistellaan maksamisen turvallisuutta.
Kaikki lähimaksamiseen käytettävät laitteet ja maksukortit voi tunnistaa radioaaltoja kuvaavasta logosta.
Matkat Nysse-, HSL- ja Oulun joukkoliikenteen busseissa
Joukkoliikennettä suurissa suomalaisissa kaupungeissa on pyritty kehittämään joustavammaksi matkustajille. Esimerkkejä edistymisestä ovat puhelimella käytettävät mobiililippuna käytettävät Nysse Mobiili Tampereen seudulla ja HSL-sovellus pääkaupunkiseudulla. Oulun ja sen lähikuntien alueelle tarkoitettua sovellusta kutsutaan nimellä Oulun Joukkoliikenne. Em. sovellukset ovat ilmaisia. Niillä voi ostaa aikuisen, nuoren tai lapsen matkalipun kunkin kaupungin seudun joukkoliikenteeseen sekä käyttää vastaavaa reittiopasta.
Nyssen liput Tampereen joukkoliikenteessä
Tampereen seudulla bussimatkan voi maksaa arvolipulla, kausilipulla, mobiililipuilla, käteisellä tai vuorokausilipulla. Jos kausilipun vyöhykkeet eivät kata koko bussimatkaa, muita lippuja saa käyttää.
Pankki- tai luottokorttia voi käyttää Nysse Mobiilissa ja Nella Nettilatauspalvelussa, mutta ei linja-autossa.
HSL:n liput pääkaupunkiseudun joukkoliikenteessä
HSL-lippuja käytetään seuraavien kuntien alueella: Espoo, Helsinki, Kerava, Kirkkonummi, Sipoo Siuntio, Tuusula ja Vantaa.
Kertalippu sopii satunnaiselle matkalle. Samoin lisävyöhykkeen ostaminen kausilippuun.
Vuorokausilipulla matkustetaan 1–7 päivää Helsingin seudulla.
Kausilippu luonnollisesti sopii säännöllisesti matkustavalle.
Liput Oulun joukkoliikenteessä
Kertalipun voi ostaa käteisellä kuljettajalta tai Waltti Mobiili -lippusovelluksella. Kertalipun maksamiseen bussissa on hyvä varata tasaraha.
Vuorokausilippu soveltuu erityisesti matkailijoille ja nimensä mukaisesti korkeintaan muutaman päivän tarpeeseen. Vuorokausilipun voi ostaa 1-7 vuorokaudeksi Oulu10-palvelupisteestä tai 1 vuorokaudeksi Waltti Mobiili -lippusovelluksesta.
Arvolippu palvelee parhaiten matkustajaa, joka liikkuu muutaman kerran viikossa bussilla. Arvolipulla matkustettaessa ei peritä yölisää.
Kausilippuja on 30 ja 90 vuorokaudeksi. Nämä sopivat säännölliseen matkustamiseen. Kausilipulla matkustat rajattomasti Oulun joukkoliikenteessä 30 tai 90 vuorokauden ajan valitsemillasi matkustusvyöhykkeillä.
Matkakortin lataus
Vaikka kyseessä olevat liikeneyhtiöt eivät asiasta ole kertoneet, lähes itsestäänselvää on, että mm. matkakorttien lataaminen lähimaksulla tulee mahdolliseksi ellei se ole jo ollut.
Iso-Britannia ensimmäisenä Euroopassa
Joukkoliikenteessä käytettävän lähimaksamisen ensimmäinen käyttöönottaja Euroopassa oli Lontoon joukkoliikenteen yhteenliittymä Transport for London. Ensimmäiset uuden maksutekniikan linja-automatkat matkustettiin jo vuonna 2012. Sittemmin tekniikan käyttäminen on laajentunut muihinkin liikennevälineisiin.