Venäjän autokauppa on ollut kovassa lamassa 2013 lähtien. Kolmen miljoonan uuden auton kauppa on pudonnut ja on viime vuoden noususta huolimatta vain 1,43 miljoonassa. Samalla sen parhaat vientimarkkinat ovat tuupertuneet: Ukraina, Kasakstan, Valkovenäjä. Aasian ja Pohjois-Afrikan markkinoilla korkeat tullit ja verot panevat kampoihin.
Avtovaz Ladan taloudelliset luvut ovat syvällä punaisissa. Ladaa pitäisi myydä 500 000 vuodessa nollatulokseen, myynti makaa 266 000:ssa.
Saksa on pitkään nähty porttina Euroopan markkinoille. Siellä Ladalla on perinteisesti tukijoukkonsa maanviljelijöissä, metsänhoidossa ja omassa fani-joukossa. Renault-Nissanin vahva ote Avtovazista on nostanut esille uuden Lada Vestan, Samara-kokoluokan ulkonäöltään ja tekniikaltaan vahvasti "länsimaistuneen" henkilöauton. Siltä odotetaan samaa iskukykyä hinnaltaan edullisena ja luotettavana kuin "Renault-Dacialla" kaikilla Euroopan markkinoilla Ranskaa myöten.
Saksassa myynti on alkanut. Pohjoismaiden maahantuoja aloitti Ruotsissa viime vuonna. Suomeen ensiesittelyä on kaavailtu vielä tämän vuoden aikana.