Kölnin-Bonnin lentoasema on siirtynyt käyttämään Neste MY Uusiutuva Diesel -polttoainetta dieselkäyttöisten maa-ajoneuvojen polttoaineena, todetaan Nesteen tiedotteessa.
Nesteen uusiutuva diesel valmistetaan kokonaan uusiutuvista raaka-aineista, ja lentoasemalla sitä käytetään polttoaineena etenkin suurissa ja raskaissa ajoneuvoissa, kuten lentoaseman paloautoissa, joita ei ole helppoa sähköistää.
Käyttämällä Neste MY Uusiutuvaa Dieseliä lentoasema voi vähentää kasvihuonekaasupäästöjä lähes 3 000 CO2-ekvivalenttitonnia vuodessa fossiilisen dieselin käyttöön verrattuna. Neste MY Uusiutuvan Dieselin käytön avulla kasvihuonekaasupäästöjä voidaan vähentää jopa 75-95 %* polttoaineen koko elinkaaren aikana fossiilisen dieselin käyttöön verrattuna.
– Uusiutuvan polttoaineen käyttö on tärkeä osatekijä ja erittäin tärkeä lisä ilmastoystävällisen liikkumisen konseptiimme, sanoo Kölnin-Bonnin lentoaseman toimitusjohtaja Thilo Schmid.
– Dieselin käyttö on edelleen välttämätöntä joissakin ajoneuvoissa, kuten lentoaseman palokunnan suurissa ja raskaissa ajoneuvoissa. Neste MY Uusiutuvan Dieselin avulla näiden ajoneuvojen kasvihuonekaasupäästöjä voidaan vähentää välittömästi.
Kölnin-Bonnin lentoasema oli vuonna 2021 yksi ensimmäisiä saksalaisia lentoasemia, joissa Neste MY Uusiutuva Lentopolttoaine -tuotetta tarjottiin lentoyhtiöille lentoasemalta lähtevien lentojen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi. Kölnin-Bonnin lentoasema on tällä hetkellä Saksan ainoa lentoasema, jossa Nesteen uusiutuvaa lentopolttoainetta on saatavilla lentoyhtiöille ja jossa lentoaseman oma dieselkäyttöinen maakalusto käyttää Neste MY Uusiutuvaa Dieseliä.
Nesteen uusiutuvan dieselin käyttöönotto Kölnin-Bonnin lentoaseman dieselkäyttöisessä maakalustossa fossiilisen dieselin sijaan ei edellyttänyt muutoksia nykyisiin dieselajoneuvoihin.
Neste MY Uusiutuvalla Dieselillä on samanlainen kemiallinen koostumus kuin fossiilisella dieselillä, minkä johdosta se on niin sanottu drop-in-polttoaine fossiilisen dieselin korvaamiseksi. Se sopii kaikkiin dieselmoottoreihin sekä polttoaineiden olemassaoleviin jakelujärjestelmiin.
*) Kasvihuonekaasupäästöjen vähennysprosentti vaihtelee laskentamenetelmän määräävän aluekohtaisen lainsäädännön (esim. EU RED II 2018/2001/EU Euroopassa ja Kalifornian LCFS Yhdysvalloissa) ja tuotteen kullekin markkinalle valmistamiseen käytetyn raaka-ainesekoituksen mukaan.
(Autotoday)