MAN - Vaihtoautot

02 Rekkarin yhteistyökumppanin Netwheelsin data paljastaa, että viime vuonna myytyjen käytettyjen autojen energialuokitus oli keskimääräisesti pienempi kuin vuonna 2018. 

Autot ovat jatkuvasti vähäpäästöisempiä. Se käy ilmi käytettyinä myytyjen autojen energialuokituksista, kun tarkastellaan käytettyjä autoja, joissa hiilidioksidipäästömittaus on tehty NEDC-menetelmällä.

Netwheelsin datan mukaan kaikista käytettyinä myydyistä autoista vain 7 % oli vähäpäästöisessä A-energialuokassa vuonna 2018. Vuonna 2022 määrä oli sitä vastoin jo 14 %. Vastaavasti vuonna 2018 korkeimmassa energialuokassa (G-luokka) oli 17 % kaikista käytettyinä myydyistä autoista. Näiden autojen määrä on laskenut 15 prosenttiin vuonna 2022.

"Bensa-autoilla näyttää olevan kova paine kehittää teknologiaa vähäpäästöisemmäksi. Koko autokannan päästöjä vähentää myös hybridien ja sähköautojen saapuminen markkinoille. Täytyy huomioida kuitenkin, että käytettyinä myytyjen autojen energialuokitus ei kuitenkaan suoraan kerro koko autokannasta", kertoo 020202 Ratkaisut Oy:n Business Lead Janni Hassel

Etenkin bensa-autojen osuus alemmissa päästöluokissa on kasvanut. Se on kokonaisuuden kannalta merkittävää, koska 56 % käytettyinä myydyistä autoista on bensa-autoja.

Vuonna 2018 käytettyinä myydyistä bensa-autoista 4 % oli A-energialuokassa, ja vuonna 2022 niitä oli jo 7 %. Kun tarkastelee kaikkia matalampia energialuokkia (A, B ja C) bensa-autoista 15 % oli näissä luokissa vuonna 2018. Vuonna 2022 määrä oli kasvanut jo 23 prosenttiin.

Diesel-autojen kehitys näyttää hitaammalta, mutta toisaalta käytettyinä myydyistä dieselautoista 23 % oli jo vuonna 2018 energialuokissa A, B tai C. Määrä on noussut 25 prosenttiin vuonna 2022. Käytettyinä myydyistä autoista 37 % oli viime vuonna dieselautoja.