Yhtäkkiä raitiovaunun eteen kävelevät tai ajavat huomaamattomat liikkujat aiheuttavat suuren onnettomuusriskin erityisesti nykypäivän kaupunkikeskusten tiheässä ja kaoottisessa liikenteessä. ”Kaupunkiliikenteen törmäysriskin minimoimiseksi ja kuljettajien stressin vähentämiseksi käynnistimme yli kymmenen vuotta sitten kehitysprojektin erityisesti raitiovaunuihin suunniteltujen kuljettajaa avustavien järjestelmien kehittämiseksi”, kertoo Bosch Engineeringin raidetekniikan johtaja Heiko Mangold.
Vuodesta 2017 lähtien matkustajaliikenteessä on käytetty Bosch Engineeringin raitiovaunun etutörmäysvaroitusjärjestelmää (TFCW). Kun tunnistusalueella havaitaan esine, järjestelmä varoittaa kuljettajaa esteestä visuaalisesti ja/tai akustisesti ja jopa jarruttaa raitiovaunua automaattisesti, kunnes se pysähtyy, jos kuljettaja ei reagoi varoitukseen tai tekee sen liian myöhään. Järjestelmän asennuksen jälkeen esimerkiksi saksalaiseen kaupunkiin raitiovaunuonnettomuuksien määrä väheni yli 40 %, vaikka liikennöivien raitiovaunujen määrä kasvoi. Tällä hetkellä noin 1 200 TFCW-järjestelmää on asennettu raitiovaunuihin Euroopassa, Australiassa ja Pohjois-Amerikassa.
Boschin laaja-alainen autoalan asiantuntemus muodostaa perustan kaupunkijunaliikenteen apujärjestelmille. Tämä koskee sekä hyväksi todettuja laitteita, kuten antureita ja elektronisia ohjausyksiköitä, joita henkilö- ja hyötyajoneuvoalalla käytetään miljoonia. Komponentit valitaan modulaarisesta järjestelmästä ja räätälöidään sitten raitiovaunutoiminnan erityisvaatimusten sekä käyttöalueen yksilöllisten topografisten ja kaupunkisuunnittelun erityispiirteiden mukaan. "Siirtämällä teknologiaa kadulta raiteille pystymme kehittämään kaupunkijunaliikenteen avustustoimintoja korkealla teknisellä tasolla", Mangold sanoo. Esimerkiksi järjestelmän perustoimintoja on viime vuosina optimoitu havaitsemaan jalankulkijat paremmin huonon näkyvyyden tilanteissa ja lisäämään turvallisuutta tunneleissa liikkuessa. Järjestelmän tulevia laajennuksia varten mukautetaan muita henkilöautosegmentistä tunnettuja avustustoimintoja käytettäväksi junaliikenteessä. Raitiovaununkuljettajaa tuetaan tällöin entistä enemmän heidän päivittäisissä vastuissaan ja onnettomuusriskiä minimoidaan entisestään.