Renault Diamond Tour


Turun Tunninjunan Espoo-Salo rataoikaisu lyhentää matkaa 27 km, matka- aikaa 15-20 minuuttia, perustaminen yksin tuottaa 37 miljoonaa kg turhia päästöjä, maksaa 3-4 miljardia euroa pääosin yksityisiltä ryövättyillä mailla.

Turun Tunninjuna on nostanut päivävaloon ikävän suomalaisen ilmiön: yksityisen omaisuuden laillistetun ryöstön. Viimeksi asia on noussut esille nykyisen oikeusministerin, Anna-Maja Henrikssonin ensimmäisellä ministerikaudella 2011-2014. Sen jälkeen ryöstöön on yritetty saada tolkkua ministerien Jari Lindströmin (2015-2017) ja  Antti Häkkäsen (2017-2019) toimesta, turhaan.

Nyt asia on taas oikeusministeri Anna-Maja Henrikssonin pöydällä.

Kyse on perustuslain kohdasta, joka antaa kunnille oikeuden pakkolunastaa yksityistä maaomaisuutta yleisen edun nimissä "täyttä korvausta" vastaan. Kunnille "täysi korvaus" on lähinnä jätemaata vastaava korvaus - ammattipiireissä myös "satumaaksi" nimitetty.

Turun Tunninjunan uusi linjaus, 90 km, joka lyhentäisi nykyistä matkaa 27 km:llä ja 10-15 minuutilla, halkoo yksityisiä maita. Edessä on pakkolunastusmenettely, jolla uuden reitin kunnat laskevat ansaitsevansa satoja miljoonia satumaa-ostolla yksityisiltä ja miljoonavoitoilla rakennusliikkeiltä.

Auto, tekniikka ja kuljetus -lehti on törmännyt kuntien satumaa-kauppoihin Vantaan ja Tuusulan kuljetusyritysten omistamien maiden pakkolunastusten kautta valmisteilla olevassa Tunninjuna-linjauksessa. Saako Anna-Maja Henriksson lopultakin rotia yksityiseen omaisuuteen kohdistettuihin laillistettuihin ryöstöihin - vai sulkeeko taas silmänsä ja kaatsoo muualle?

Lue Auto, tekniikka ja kuljetus 9/2021 esiin nostama juttu tästä.