MAN - Vaihtoautot


Kaarrejarrutuksessa on tilannenopeus nostettu 45 km/h:iin. Kuormattu säiliöauto lähtee rajuun sivuluisuun kartioiden sinkoillessa. Ilman kokeneen kuljettajan toimia ajoneuvon hallinta olisi menetetty pahemman kerran. Tositilanteessa esteeseen olisi törmätty rajusti tai ajauduttu ojaan.

... ja ambulanssi ryntää ylinopeudella ja täyttä vauhti päin vastaantulevaa liikennettä ja punaisia liikennevaloja, onko sen kuljettajalla ei vain ajoneuvo, vaan koko liikennetilanne hallinnassa?

Entä kun raskas paloauto, tai pahimmillaan kolme neljä raskasta paloautoa, rynnii liikenteen keskellä pillit huutaen ja kaikkia liikennesääntöjä rikkoen kohti palopaikkaa kuin lauma irtipäässeitä panssarivaunuja – mikä on ympäristön turvallisuus?

Mikä on hälytysajoneuvojen kuljettajien tosiasiallinen ajotaito erikoistilanteissa. Missä he harjoittelevat? Mitä he todellisuudessa osaavat?

Ajolinja –lehti vilauttaa vastauksia artikkelissaan Etelä-Savon palokuntien liukkaan kelin koulutuksesta. Paljon jää vastaamatta.

LUE KOKO JUTTU TÄSTÄ!