Katsastuksen yhteydessä iskunvaimentimen kunto mitataan, ja selvästi vialliset iskunvaimentimet kehotetaan vaihtamaan. Iskunvaimentimien vaihtaminen on kuitenkin suositeltavaa jo aikaisemmin, sillä vaikka yli 100 000 kilometriä ajetut iskarit eivät olisikaan vielä täysin hylkykunnossa, eivät ne suinkaan ole ominaisuuksiltaan uudenveroiset.
Vaurioituneiden iskunvaimentimien vaihdossa ei kannata viivytellä, sillä niillä on merkittävä vaikutus auton turvallisuuteen ja ajomukavuuteen. Kuluneet iskunvaimentimet eivät pidä renkaita kunnolla kiinni tiessä, ja tiestä pomppivat renkaat eivät puolestaan reagoi tehokkaasti jarrutukseen. Myöskään ABS- ja ajonvakautusjärjestelmät eivät toimi kuten on tarkoitettu.
Kuluneet iskareilla on vaikutuksensa myös auton ajettavuuteen – auto muuttaa herkästi ajosuuntaa, lähtee helposti sivuluisuun ja jousitus lyö pohjaan epätasaisella ajettaessa. Viallisilla iskareilla ajaminen saattaa vahingoittaa myös auton pakoputkiston osia ja jousitusta, mistä voi seurata hintavia remontteja.
Muista! Kun kaikki iskarit vaihdetaan yhdellä kertaa, säästetään asennuskustannuksissa eikä remonttia tarvitse tehdä heti uudestaan.
Toimivilla iskareilla lyhyempi jarrutusmatka
Mahdollisimman lyhyt jarrutusmatka onnistuu vain tehokkaasti toimivilla iskunvaimentimilla. Huonokuntoiset iskunvaimentimet heikentävät jarrutustehoa, sillä renkaat pomppivat ja kosketus tienpintaan jää puutteelliseksi.
Iskunvaimentimien vaikutus jarrutusmatkan pituuteen on suuri – vialliset iskunvaimentimet voivat pidentää matkaa jopa 20 %. Esimerkiksi 80 km/h nopeudella ajettaessa jarrutusmatka voi pidentyä jopa yli kuusi metriä. Se on aivan liian paljon silloin, kun jokaisella metrillä on merkitystä.
Jarrutusmatkan pituuteen vaikuttavat luonnollisesti myös jarrujen kunto, nopeus, ajoneuvo ja tienpinnan laatu.
Kaha myöntää Kahalta hankituille Sachs-iskunvaimentimille 3 vuoden erikoistakuun. Ajoneuvokohtaisesti sopivat iskunvaimentimet löytyvät Autoluettelon rekisterinumerohaun avulla.