MAN - Vaihtoautot

Tieliikenteen työnantajia ja työntekijöitä edustavat IRU ja ETF sekä Euroopan turvallisen pysäköinnin järjestö ESPORG kehottavat Euroopan parlamenttia ja neuvostoa varmistamaan ammattikuljettajille riittävät työolosuhteet asettamalla kohtuulliset määräajat turvallisille kuorma-autojen pysäköintialueille (SSTPA).

Parlamentin kanta, joka suosi SSTPA:n nopeaa käyttöönottoa, ja neuvoston yleinen lähestymistapa, joka alensi tavoitetta merkittävästi jopa Euroopan komission ehdotuksen alapuolelle, ovat neuvottelujen aikana ristiriidassa.

Koska jäsenvaltiot ovat haluttomia menemään pidemmälle ja hyväksymään parlamentin tarvitsemat ja tukemat muutokset, liikenteenharjoittajat, kuljettajat ja pysäköintiyhdistykset pelkäävät, että neuvottelujen tulos ei paranna kuljettajien työoloja.

IRU:n EU:n edunvalvontajohtaja Raluca Marian sanoi: "Suhtaudumme myönteisesti parlamentin kantaan ja toivomme vahvasti, että se voittaa. Se parantaa merkittävästi komission ehdotusta, sillä se nopeuttaisi kymmenellä vuodella ydinverkon määräaikaa vuoteen 2030 ja kattavaa verkkoa vuoteen 2040 mennessä. Se on myös paljon kuorma-autonkuljettajia huomioiva kuin neuvoston kanta, jossa ei ole lujaa sitoumusta turvallisten pysäköintialueiden rakentamiseen, vaan tarjotaan epämääräinen lupaus."

”Kuljettajat tarvitsevat kipeästi lisää turvallisia pysäköintialueita. Se on minimi", hän lisäsi.

Lisäksi TEN-T-asetuksen tarkistaminen liittyy selvästi äskettäin hyväksyttyyn vaihtoehtoisia polttoaineita koskevaan infrastruktuuriasetukseen (AFIR). Tällaista infrastruktuuria ei kuitenkaan ole mahdollista ottaa käyttöön ilman riittävää määrää turvallisia kuorma-autojen pysäköintialueita.

Kaupallisesta tiekuljetuksesta puuttuu 500 000 ammattikuljettajaa. Työolojen parantaminen, mukaan lukien asianmukainen turvallisten pysäköintialueiden verkosto, on elintärkeää ammattimaisten kuorma-autonkuljettajien säilyttämiseksi ja uusien kuljettajien houkuttelemiseksi.