Krister Thulin har efterträtt Bengt-Ove ”Boa” Hedborg som försäljningschef på Mercedes-Benz Trucks Sweden, det vill säga den svenska generalagent som är en del av finska Veho-koncernen. Krister berättar att han ser fram emot denna utmaning.
– Vi har två märken (läs Volvo och Scania) som är mycket starka i Sverige, men jag vet att Mercedes har lika bra lastbilar. Idag har vi också det servicenätverk som behövs för att öka marknadsandelen i Sverige, säger Krister Thulin till Trailer.se.
Han har en lång och bred erfarenhet från olika positioner inom fordonsindustrin. Efter att ha jobbat med motorutveckling på Saab i sex år var Krister sysselsatt med teknisk utveckling och försäljning på Scania i tolv. Och de senaste tre åren har han jobbat på Westport Fuel System som tillverkar bränslesystem för LNG och vätgas till tunga fordon.
Kristers ambition är att Mercedes nu ska öka sin marknadsandel i Sverige. Under årets första sex månader fick de ut 252 tunga lastbilar och det gav då en andel på 7,5 procent.
– I ett första steg är målet att komma över tio procent.
Under våren har det också rullat ut tio elektrifierade Mercedes i Sverige och Krister berättar att de nu beställt ytterligare tio stycken.
– Vi har valt att utveckla ett chassi för elektrifierad drivlina från grunden. Det tar lite längre tid, men vi är övertygade om att en e-axel blir mer energieffektiv än att konvertera en traditionell drivlina. Det ger den lägsta totalkostnaden för åkeriet, säger Krister Thulin.
Elektrifierade eActros för distributionsfabrik och eEconic tillverkas idag i en speciell anläggning på Mercedes stora fabriksområde i Wörth, 15 mil söder om Frankfurt. Under hösten lanseras nästa generation eActros och när serieproduktionen av denna kommer igång är det tänkt att produktionen ska flyttas in på chassiline i Wörth.
(Trailetr.se/Rutger Andersson)