MAN - Vaihtoautot

Amerikanautoyhdistys FHRA järjestää jälleen suositun tapahtumansa Helsinki-Malmin lentoasemalla perjantaina 3.9. klo 17 alkaen. Tilaisuuteen on vapaa pääsy.

Tarkkana kaivutöiden kanssa!

Kaupunki pyrkii edistämään Malmin tuhoa nyt uskomattomalla vauhdilla. Kentälle rakennetaan pyöräteitä, vaikka useat käsittelyt ovat vielä kesken ja kentällä on voimassa vaarantamiskielto. Kaupungin ja ELY-keskuksen virkamiesten mukaan työt eivät riko vaarantamiskieltoa. On kuitenkin syytä pitää silmä tarkkana ja ilmoittaa aina poliisille, jos rajat rikkoutuvat. 

Lentotoiminnan edellytykset pyritään rikkomaan

Valitettavasti kaupunki on painostuksellaan pakottanut lentokonehallien omistajia purkutöihin. Joillekin tilanne on mahdoton sekä taloudellisesti että toiminnallisesti. Hangaarien poistaminen vaikeuttaa toiminnan palauttamista, eikä ole missään tapauksessa minkään kestävän kehityksen periaatteen mukaista. Säilytys- ja työtiloja tarvittaisiin, jos kentälle joskus alettaisiin jotain rakentaa. Päätarkoitus tuntuukin olevan lentotoiminnan edellytysten mahdollisimman nopea poistaminen.

Rakentamisen aikataulut jo nyt rikki

Suunniteltu asuntorakentaminen ei ole edennyt lähelläkään aikatauluaan. Viime vuodelle aikataulutettu esirakentaminen ei ole päässyt edes kaavoitusvaiheen loppuun. Varsinaisen kiitotiealueen rakentamiseen ei todennäköisesti päästäisi nopeimmillaankaan enää 20-luvulla. Maailma on muuttunut sekä ilmailun teknologiassa että asuinpaikkojen valinnassa, joten kentällä on tarvetta tulevaisuudessakin. Kaupungin alkuperäinen aikataulu löytyy tästä kartasta.

Oikeuskäsittelyjä vielä vuosien ajan

Malmin asiaa käsitellään tällä hetkellä useissa oikeusasteissa:

- Suojeluasia hallinto-oikeudessa (aloitettu 2015)
- Ensimmäiset asemakaavat hallinto-oikeudessa (nyt vastaselitysvaiheessa). Näistä jätettiin jo lautakuntavaiheessa eriäviä mielipiteitä ilmeisten lainvastaisuuksien nojalla.
- Kaasuputken rakentaminen korkeimmassa hallinto-oikeudessa
- Lentokenttäyhdistyksen kiitotieasia hovioikeudessa
- Useita kenttäalueen maanvuokra-asioita hallinto-oikeudessa
- Useita valituksia käsittelyssä eduskunnan oikeusasiamiehellä

Lisäksi kuntalaisaloite neuvoa-antavasta kansanäänestyksestä Malmin lentoaseman tulevaisuudesta on jätetty kaupungille 2.8.2021. Kuntalain 25§:n mukaan vähintään neljä prosenttia kunnan 15-vuotta täyttäneistä asukkaista voi tehdä aloitteen kunnallisen kansanäänestyksen järjestämisestä. Tällöin valtuuston on viipymättä päätettävä, toimitetaanko aloitteessa tarkoitettu kansanäänestys. Kuntalaisaloitetta kannatti yli 31 000 helsinkiläistä, siis n. 6% kaupunkilaisista.

Helsinki painostaa ilmailuviranomaisia jope henkilötasolla

On käynyt ilmi, että Helsingin kaupunki on painostanut mm. ilmailuviranomaisia jopa henkilötasolla asiassa. Kaupunki on mm. kysynyt “Kuka yksittäinen viranhaltija vastaa lentotoiminnan päättämisestä?”. Tämä ei ole asiallista eikä asianmukaista toimintaa. Esimerkki kaupungin painostuksesta.

Kaupungin työntekijät ovat myös pahoillaan asiasta, mutta heidät on määrätty töihin eikä vaihtoehtoja ole, jos he haluavat säilyttää työpaikkansa. Projektijohtajan käskyt ovat tulleet aiemmin myös pormestarilta ja mutta edelleen kaupunkiympäristön apulaispormestarilta. Uuden valtuuston kanta pyritään tiettävästi lukitsemaan jo ennen kansanäänestysaloitteen käsittelyä. Hyvä keskustelu valtuutettujen kanssa on tarpeen.

Kaupunki käyttää edelleen Malmin lentoasemasta tahallaan loukkaavaa termiä "Malmin entinen lentokenttä". Termin lanseeraajaa ei ole suostuttu paljastamaan tietopyynnöistä huolimatta. Jättänemme tämän koulukiusaamisen omaan arvoonsa.

Tilanne nyt

Tilanne on sekava. Kaupungin virkamiehet, erityisesti lakipuolella, tuntuvat vaihtuvan usein. Asian varsinaista omistajaa ei oikein tunnu enää olevankaan eivätkä kaupungin virkamiehet suostu tai saa ryhtyä neuvotteluihin asiasta. 

Ajantasaisen tiedon saat kuuntelemalla ja voit ladata halutessasi powerpoint-yhteenvedon alkuvuoden tilanteesta osoitteesta.

Malmin toiminnan jatkuvuus?

Valtiolla on vastuu taata Malmin toimintojen jatkuminen, mutta liikenne- ja viestintäministeriö ei ole toteuttanut korvaavia ratkaisuja. Tehtyjen kyselyiden perusteella jopa puolet Malmin lentotoiminnasta ja merkittävin osa liiketoiminnoista on edelleen ilman korvaavaa paikkaa. Lähikenttien ympäristölupiin ei mahdu mitenkään 40 000 lisäoperaatiota, joten markkinahäiriö toimialalla tulee olemaan hirvittävä, ellei ratkaisua löydy. Sen on löydyttävä muualta kuin lähikentiltä - mieluiten jo olemassa olevalta ja toimintaan valmiilta Malmilta.