Kouvola laajentaa logistiikka-alueitaan rakentamalla uutta, yhdistetyt kuljetukset mahdollistavaa Kouvola RRT rautatie- ja maantieterminaalia. Suomen ensimmäinen sisämaan kuivasatama korostaa Kouvolan roolia kansallisen ja kansainvälisen rahtiliikenteen keskuksena. RRT-hanke on edennyt suunnitellussa aikataulussa sekä budjetissa. Pitkät terminaaliraiteet ovat valmistumassa.
Tänä vuonna valmistuva Kouvola RRT monipuolistaa koko Suomen logistisia mahdollisuuksia ja tukee rahtiliikenteen vihreää siirtymää. Inter- ja multimodaaliterminaali mahdollistaa jopa 1 100 m pitkien junien tehokkaan lastauksen ja purun sekä palvelut syöttö- ja jakeluliikenteelle.
Kouvolan logistinen vaikutusalue ja lähijakelun potentiaali on suuri. Parhaimmillaan Kouvola palvelee yli 650 000 asukkaan aluetta. RRT-alue palvelee sekä Suomen sisäistä liikennettä että kuljetuksia muihin Pohjoismaihin ja muualle Eurooppaan. Yhteydet Venäjälle ja Aasiaan ovat hyvät, mutta tällä hetkellä käytännössä pois käytöstä.
Ratatyöt ovat jo pitkällä ja vaihteet on asennettu juhannukseen mennessä. Raiteet ovat liikennöintivalmiit syksyllä, kun myös turvalaitetyöt valmistuvat. Rataurakan tilaaja on Väylävirasto ja urakasta vastaa Kreate Rata Oy. Turvalaitemuutokset toteuttaa NRC Finland Oy.
Kouvolaan valmistuvat yli kilometrin mittaiset lastausraiteet ovat Suomessa ainutlaatuiset. Ne mahdollistavat pitkien tavarajunien käsittelyn kokonaisina, mikä vähentää edestakaista liikennettä ja säästää merkittävästi aikaa. Vaihtoehtoisesti raiteilla voidaan lastata useampi lyhyempi juna samanaikaisesti. Junat voidaan ajaa terminaaliraiteille sähköveturilla suoraan linjalta ilman vaihtotöitä. Rahtiliikenteen siirtyessä yhä enemmän raiteille ja junakokojen kasvaessa pitkille lastausraiteille on tarvetta.
Kouvolassa on toiminut 17 ha rautatie- ja maantieterminaali Kouvola Cargo Yard (KCY) jo vuosia. Tämän hetkisestä maailmanpoliittisesta tilanteesta huolimatta käyttöaste on korkea ja tilat lähes täysikäytöllä. RRT laajentaa terminaalitoimintaa Kouvolassa.
Terminaalialueen mittava asfaltointiurakka on käynnistynyt ja jatkuu syksyyn saakka. Terminaalikenttää päällystetään kaikkiaan lähes 370 000 neliömetriä. Asfaltoinnissa hyödynnetään merkittävä määrä kierrätettävää asfalttimursketta, jota vapautui edellisvuoden asfalttiurakoista. Asfalttiurakasta vastaa Peab Industri Oy.
Terminaalialueen valaistuksen ja valaisinohjausjärjestelmän rakentaa Normivalaistus Oy. Alueelle rakennetaan energiatehokas, etäohjattava ja säädeltävä valaistusjärjestelmä. Valaistustyöt käynnistyvät kesällä ja valmistuvat loppusyksystä. Syksyllä terminaaliin toteutetaan vielä aluekameravalvontajärjestelmä ja alue aidataan. Valvontajärjestelmä ja aitaustyöt valmistuvat joulukuun loppuun mennessä, minkä jälkeen Kouvola RRT -terminaali on valmis otettavaksi käyttöön.