MAN - Vaihtoautot

Sen sijaan että pienten ja suurten laivojen jätevedet valutetaan Itämereen, ne pumpataan jatkossa satamiin ja kuljetetaan jalostettavksi raskaan liikenteen biokaau-polttoaineeksi.

Yhteistyö projektinimellä Ship/t Waste Action on lähtöisin Suomen suurimmadsta satamasta, Kotka-Haminasta, joka ottaa vastaan noin 2500 rahtialusta vuosittain. Satamassa Kymen Vesi esikäsittelee WC- ja jätevedet ja jätelietteet työstetään sen jälkeen Gasumin biokaasuasemalla ja muunnetaan biokaasuksi. Projektiin ovat liittyneet mm. suomalaiset varustamot Meriaaura ja Rabn, sekä lisäksi Maersk, Essberger & Stolt Tankers ja Utkilen.

- Voimme saavuttaa tavoitteemme puhtaammasta Itämerestä alus, satama ja maa kerralla. Onnistuaksemme tarvitsemme laajaa yhteistyötä, Baltic Sea Action Groupin projektijohtaja Elisa Mikkonen sanoo.

Aiemmin Suomen, Ruotsin ja Viron välillä liikennöivät matkustaja-akukset ovat jättäneet vapaaehtoisesti jätvetensä satamiin. Kansinvälisen merenkulkujärjetö IMO:n kielto käsittelemättömän WC-veden päästöistä matkustaja-aluksista astui voimaan 2021. Vastaava kieltoa koskien rahtilaivoja ei vielä ole.

(Transportnet.se/ Sophie Eriksson)