Rautatieympäristön vaativiin ja raskaisiin nostotöihin on tullut kaivattu vahvistus, kun infratoimija Kreate kehitti ja rakensi täysin uudenlaisen nivelpuominosturin. Taittopuomillinen jopa 108 tonnin nostovoiman ratanosturi on ainoa laatuaan Suomessa ja tiettävästi koko maailmassa. Se ei ainoastaan tehosta ratatyömaiden toimintaa, vaan tarjoaa myös apuvoimia radalla tapahtuneiden onnettomuuksien raivaustöihin.
Kreaten konepajalla kehitys- ja rakennustyö on valmis, koenostot on tehty, katsastukset läpäisty ja ensimmäiset nostot ratatyömailla menestyksekkäästi hoidettu. Uusi nivelpuominosturi syntyi rata-ammattilaisten tarpeisiin saada monikäyttöinen kone vaativiin nostotöihin, joissa perinteiset mobiilinosturit eivät riitä.
Kreaten taittopuominosturin perusta on neljäakselinen modernisoitu alusta, johon on rakennettu täysin uusi nosturi puomistoineen, pyörivä päällysrakenne sekä koko hydrauliikka ja sähköistys. Koneessa on Stage V -päästöluokan dieselmoottori. Lisäksi koneessa on sähkömoottori, jolla on mahdollista ajaa täysin päästöttömästi.
Taittuva puomi tuo edun ahtaissa kohteissa
Ainutlaatuinen nivelistä rakentuva taittuva puomi mahdollistaa myös ahtaiden kohteiden nostot. Erityisesti ajolankojen alla toimittaessa tämä on selkeä etu jäykkäpuomisiin tai teleskooppivartisiin mobiilinostureihin verrattuna.
Heikkilä kertoo, että koneen nostokyky tukijaloilla 4,6 metrin etäisyydelle on jopa 108 tonnia. Taakan kanssa koneella ajettaessa nostokykyä löytyy 16,2 metrin etäisyydellä 26 tonniin asti.
Anturit ja liikerajoitukset lisäävät nostotöiden turvallisuutta
Ratanosturin kehitys- ja rakennusprosessi eteni Kreaten konepajalla Hyvinkäällä. Rakentaminen sekä sähkö- ja hydrauliikkatyöt tehtiin Kreatella työskentelevien Eero Heikkilän ja asentaja Mikael Viskarin johdolla. Mekaanisesta suunnittelusta ja lujuuslaskennasta vastasi kotimainen Enmac Oy, nykyinen Prevas Oy.
Nostotöiden turvallisuuteen on kiinnitetty erityistä huomiota. Esimerkiksi koneeseen asennetut anturit ja ohjelmistossa olevat liikerajoitukset takaavat turvallisen operoinnin raideympäristössä ja estävät mahdolliset törmäykset esimerkiksi sähköjohtoihin ja viereisiin raiteisiin.
Rautarouva Eerika nosti Rantaradalla
Todelliset kykynsä ratanosturi on päässyt jo näyttämään Kreaten ratatyömailla. Rautarouva Eerikaksi nimetyllä koneella on nostettu esimerkiksi sillan siirtymälaattoja Riihimäen ja Lahden välisellä rataosalla Kärkölässä sekä Rantaradan siltatyömailla Piikkiössä ja Karjaalla.
Strategiassaan Kreate on nostanut yhdeksi kasvusuunnaksi rata- ja raiderakentamisen. Ratanosturi vahvistaa jo ennestään määrätietoisesti vahvistettua ratarakentamista, jossa painottuvat vahva ammattitaito ja Kreaten eri yksiköiden osaamisen hyödyntäminen.
Kreaten ratanosturi Eerikan tärkeät luvut
Nostokyky tukijaloilla:
- 4,6 metrin etäisyydeltä 108 000 kg
- 22,3 metrin etäisyydeltä 19 200 kg
- kiinteiden jatkopuomien kanssa päästään 28 metriin, jossa nostokyky 5 600 kg.
Nostokyky taakka kannatuksessa koneella ajettaessa:
- 16,2 metrin etäisyydellä voidaan kannatella 26 tonnin taakkaa
- Puomi raiteen suuntaisesti, +- 1 asteen heitto sallitaan.
Massat:
- Liikennöintimassa konetta siirrettäessä raiteilla: 60 tonnia
- Työpaino eli koneeseen asennettu puomi, lisäakseli ja vastapainot: 90 tonnia
Muuta:
- Maksiminopeus: 5 km/h.
- Koneen pääkäyttövoima on dieselmoottori. Sillä on mahdollista ajaa myös täysin päästöttömästi sähkömoottorilla.