Koronan vaikutus on näkynyt Helsingin Sataman rahtiliikenteessä yllättävän vähän vuoden ensimmäisellä neljänneksellä. Sen sijaan täysin pysähtynyt matkustajaliikenne heikentää voimakkaasti sataman tulosta.
Rahtiliikenteen alkuvuoden lukuihin vaikuttivat koronaviruksen lisäksi vahvasti myös paperi- ja metsäteollisuuden lakot. Helsingin Satama -konsernin kokonaistavaraliikenne oli tammi-maaliskuussa 3,3 miljoonaa tonnia, mikä on 6,5 % vähemmän kuin edellisenä vuoden vastaavana aikana.
Yksiköidyn tavaraliikenteen, eli merikonttien, rekkojen ja trailerien kuljettaman tavaran määrä ylsi 2,8 miljoonaan tonniin (-5,4 %) ja 118 000 TEU:hun* (-10,0 %), vaikka maaliskuussa pandemiaksi laajentunut korona vaikuttaa vahvasti myös meriliikenteeseen ja Aasian liikenteen alentunut kapasiteetti hidasti konttien kiertoa. Yksiköidystä rahdista tuontia oli 1,4 miljoonaa tonnia (-1,5 %) ja vientiä 1,5 miljoonaa tonnia (+8,7 %). Tallinnan suunnan yksiköidyssä liikenteessä nähtiin 4,0 % kasvu.
Laivaliikenteellä on ratkaiseva merkitys Suomen huoltovarmuudelle.
– Yli 70 prosenttia Helsingin sataman kautta kulkevasta tuonnista on päivittäistavarakaupan tuotteita, kertoo sataman toimitusjohtaja Ville Haapasaari.
– Niiden saatavuuden merkitys korostuu kriisiaikana. Nyt kun osa laivoista on jäänyt laituriin, useat matkustaja-autolautat ovat Huoltovarmuuskeskuksen tukemana antaneet autokantensa kokonaisuudessaan rahtiliikenteen käyttöön ja olleet vahvasti mukana varmistamassa lääkkeiden ja elintarvikkeiden kuljetuksia Suomeen.