MAN - Vaihtoautot

Koronan vaikutus on näkynyt Helsingin Sataman rahtiliikenteessä yllättävän vähän vuoden ensimmäisellä neljänneksellä. Sen sijaan täysin pysähtynyt matkustajaliikenne heikentää voimakkaasti sataman tulosta.

Rahtiliikenteen alkuvuoden lukuihin vaikuttivat koronaviruksen lisäksi vahvasti myös paperi- ja metsäteollisuuden lakot. Helsingin Satama -konsernin kokonaistavaraliikenne oli tammi-maaliskuussa 3,3 miljoonaa tonnia, mikä on 6,5 % vähemmän kuin edellisenä vuoden vastaavana aikana. 

Yksiköidyn tavaraliikenteen, eli merikonttien, rekkojen ja trailerien kuljettaman tavaran määrä ylsi 2,8 miljoonaan tonniin (-5,4 %) ja 118 000 TEU:hun* (-10,0 %), vaikka maaliskuussa pandemiaksi laajentunut korona vaikuttaa vahvasti myös meriliikenteeseen ja Aasian liikenteen alentunut kapasiteetti hidasti konttien kiertoa. Yksiköidystä rahdista tuontia oli 1,4 miljoonaa tonnia (-1,5 %) ja vientiä 1,5 miljoonaa tonnia (+8,7 %). Tallinnan suunnan yksiköidyssä liikenteessä nähtiin 4,0 % kasvu.

Laivaliikenteellä on ratkaiseva merkitys Suomen huoltovarmuudelle. 

–  Yli 70 prosenttia Helsingin sataman kautta kulkevasta tuonnista on päivittäistavarakaupan tuotteita, kertoo sataman toimitusjohtaja Ville Haapasaari.

–  Niiden saatavuuden merkitys korostuu kriisiaikana. Nyt kun osa laivoista on jäänyt laituriin, useat matkustaja-autolautat ovat Huoltovarmuuskeskuksen tukemana antaneet autokantensa kokonaisuudessaan rahtiliikenteen käyttöön ja olleet vahvasti mukana varmistamassa lääkkeiden ja elintarvikkeiden kuljetuksia Suomeen.