Merikuljetuskonttien massan varmentamista koskevia SOLAS-määräyksiä uudistetaan heinäkuusta 2016 alkaen. Tarkoituksena on täsmentää olemassa olevia määräyksiä siten, että kontin ahtaaminen alukseen tapahtuu meriturvallisuutta vaarantamatta.
1.7.2016 alkaen laivaajan tulee ilmoittaa kontin vahvistettu bruttomassa eli VGM (Verified Gross Mass) kirjallisesti aluksen päällikölle tai hänen edustajalleen sekä sataman terminaalin edustajalle ennen sen ahtaamista. Mikäli näin ei ole toimittu aluksen päällikkö tai hänen edustajansa ei saa uusien määräysten mukaan enää ottaa konttia alukseen.
Laivaaja on tässä SOLAS-yleissopimuksen määräyksessä se kuljetusosapuoli, joka toimii yhteisön konossementin, merirahtikirjan tai vastaavan multimodaalikuljetuksen vastuuhenkilönä.
Rahditusyhtiö DHL:n mukaan konttipunnituksen tekemiseen on useita eri tapoja. DHL suosittelee, että täyskonttien (FCL) konttipunnitus tehtäisiin lähettäjän toimesta lähettäjän tiloissa joko summaus- tai punnitusmenetelmää käyttäen, minkä jälkeen lähettäjä toimittaa kontin VGM-painon sähköpostitse DHL:n asiakaspalveluhuolitsijalle, joka puolestaan välittää tiedon edelleen varustamolle. Viestissä tarvitaan asiakkaan nimi, konttinumero sekä VGM-paino.
Toinen DHL:n suosittelema vaihtoehto on, että koko kontti punnitaan satamassa ja satamaoperaattorille maksetaan punnitusmaksu. Tällöin lähettäjän tulee toimittaa VGM-painon määrityspyyntö asiakaspalveluhuolitsijalle sähköpostitse hyvissä ajoin ennen sataman kiinnimenoa, ja rahditusyhtiö tekee terminaali-ilmoituksen yhteydessä pyynnön kontin punnituksesta satamassa. Saatuaan tiedot satamasta rahditusyhtiö välittää VGM-painon varustamolle ja vahvistaa sen myös lähettäjälle.
Jos VGM-punnitus tehdään satamassa, kontti jouduttaneen ainakin alkuvaiheessa toimittamaan satamaan nykyistä aiemmin. Punnitus on ylimääräinen työvaihe ja aiheuttaa muutoksia toimintaan satamassa.
Mikäli punnitustarpeesta ei ole etukäteen tietoa, satamaoperaattori saattaa veloittaa punnituksesta korkeamman hinnan johtuen mm. ylimääräisistä siirroista.
DHL:n mukaan kappaletavarassa (LCL) riittää, että lähettäjä ilmoittaa tavaran tarkan painon antaessaan kuljetustoimeksiannon DHL:lle, joka tekee VGM-ilmoituksen varustamolle kontituksen yhteydessä.