(Continental)
Continental esitteli IAA Mobilityssä City Plus -konseptirenkaan, joka on suunniteltu säästämään hyötyajoneuvojen polttoainetta kaupunkiliikenteessä.
Continental kertoi lehdistötiedotteessaan, että vierintävastus ei ole ainoa energiahäviön muoto renkaassa. Yleensä vierintävastusta arvioitaessa otetaan huomioon vain kulutuspinnan muodonmuutos, kun se tulee ns. kosketusalueelle eli renkaan ja tien väliselle tasaiselle kosketuspinnalle.
Erityisesti stop-and-go-kaupunkiliikenteessä tapahtuu kuitenkin renkaiden vääntömuodonmuutoksia reaktiona kohdistettuun vääntömomenttiin, mikä kuluttaa lisäenergiaa. Uuden Conti City Plus:n rakenteen pitäisi nyt vähentää energiahävikkiä näissä ajotilanteissa, mikä on erityisen edullista sähköajoneuvoissa. Koska niiden suurempi vääntömomentti ja paino lisäävät myös renkaan energiahävikkiä.
City Plusin kokonaisenergiatehokkuuden sanotaan olevan jopa kymmenen prosenttia korkeampi – samalla vierintävastuksella. Tämä tarkoittaa pienempiä CO2-päästöjä polttomoottoreilla varustetuissa autoissa ja pidempiä toimintasätöjä sähköajoneuvoissa (jopa kolme prosenttia). Lehdistötiedotteen mukaan tämä vastaa sähköajoneuvojen 0,6 kWh:n säästöä 100 kilometriä kohden.
Erikoisprofiili, uusi muotoiltu runko ja erityisesti mukautettu kumisekoitus
Continentalin mukaan Conti City Plus -konsepti perustuu Eco Contact 6 -sarjan renkaaseen. Energiatehokkuuden parantamiseksi konseptirenkaassa on useita muunnoksia, jotka vähentävät renkaan muodonmuutoksia jarrutuksen ja kiihdytyksen aikana. Kulutuspinnassa on erityinen V-muotoinen kuvio, joka varmistaa jäykemmän profiilin. Lisäksi renkaan rungon jäykkyyttä voitaisiin lisätä uudella rakennusmenetelmällä, mikä myös vähentää renkaan muodonmuutoksia. Erityinen täyteainejärjestelmä ja optimoitu polymeeriverkosto kumiseoksessa edistävät myös renkaan korkeaa energiatehokkuutta.