Ensimmäisenä Suomessa Porin Linjat Oy aloittaa säännöllisen liikennöinnin täyssähköisellä midibussilla. Lähipäästötöntä ja äänetöntä kyytiä porilaisille tarjotaan Rosero First FCLEI -sähköbussilla, joka tulee hoitamaan uutta city-liikennettä ensi syksynä. Maamme ensimmäinen midikokoinen sähköbussi Rošero First tulee Porin Linjoille elokuussa. Bussia käytetään uudessa city-liikenteessä, joka palvelee muun muassa syksyksi valmistuvaa Samkin kampusaluetta.
Sähköbussin lisäksi Porin Linjat hankkii kaksi vastaavankokoista Rošero-midibussia, jossa on voimanlähteenä puhtaimman päästöluokan eli Euro 6-normin mukainen dieselmoottori. Kaikki kolme midibussia tulevat uuteen keskusta-alueen liikenteeseen, jossa vuorot liikkuvat tiheästi vain 15 minuutin välein.
Rošero First -mallisarjan maahantuonnista, myynnistä ja jälkimarkkinoinnista vastaa VDL Bus & Coach Finland Oy. Yhtiössä iloitaan Porin Linjojen kolmen bussin kertahankinnasta sekä muutenkin reippaasti startanneesta myynnistä.
– Kysyntä on ollut huikeaa jo ennen ensiesittelyä, joka on virallisesti Tampereella Henkilökuljetus 2017-näyttelyssä 29. maaliskuuta, sanoo myyntipäällikkö Timo Vainio.
ROŠERO-P Ltd. on vuonna 1995 perustettu slovakialainen midibusseihin erikoistunut linja-autovalmistaja, jonka tehdas sijaitsee Spišská Nová Vessissä, Tatra-vuoriston juurella. Yritys valmistaa noin 150 autoa vuodessa reilun 100 hengen voimin.
Alun perin yhtiö toimi linja-autojen peruskorjausten ja modernisointien parissa, joita se teki 10 vuoden kuluessa yli 1000. Linja-autotuotanto alkoi vuonna 2004 pikkubusseilla ja vuonna 2006 alkoi midiluokan linja-autojen valmistus. Nykyään tuotevalikoimasta löytyvät 12- 33 -paikkaiset mallit niin kaupunkiliikenteeseen, koulukuljetuksiin kuin vaativaan tilausajoonkin. Rosero tunnetaan alalla Iveco Dailyn pohjalle rakentamistaan midibusseista.