Liikennevirasto on allekirjoittanut VR Track Oy:n kanssa kunnossapidon allianssisopimuksen rataverkon kunnossapitoalueelle kaksi. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun allianssimallia kokeillaan radan kunnossapidossa, kertoo Liikennevirasto tiedotteessaan.
Pilotti on Liikenneviraston mukaan jaettu kahteen vaiheeseen: kehitysvaiheen allianssiin ja toteutusvaiheen allianssiin. Kehitysvaihe jakautuu kahteen jaksoon.
”Kehitysvaihe päättyy elokuun lopussa. Silloin pitää yhteisten suunnitelmien olla sen verran valmiina, että pystymme toteuttamaan kunnossapidon allianssimallilla. Varsinainen toteutusvaihe alkaa 1.4.2017”, kertoo aluepäällikkö Eero Liehu Liikennevirastosta.
Kokeilun tavoitteena on Liikenneviraston mukaan tilaajan kustannustehokkuuden parantaminen sekä yhteistyön ja ymmärryksen lisääminen niin tilaajan kuin toteuttajankin puolella.
Nyt allekirjoitettava allianssisopimus on voimassa viisi vuotta ja siihen on mahdollista lisätä kaksi optiovuotta.
Allianssimallissa tilaaja ja palveluntuottaja muodostavat yhdessä toteutusorganisaation. Mallin mukaisesti sekä riskit että hyödyt jaetaan yhdessä.
Rataverkon kunnossapitoalueeseen kaksi kuuluu rataosat Kirkkonummi – Karjaa – Turku – Uusikaupunki, Hyvinkää – Karjaa – Hanko ja Toijala - Turku.