Yksityistien hoidosta vastaava tiekunta voi määrätä tietä kulkeville linja-autoille käyttömaksun, linjasi Korkein oikeus 20.5.2025 antamassaan ennakkoratkaisussa (KKO 2025:54).
Kunta oli reitittänyt lähinnä koulukuljetuksia palvelevan bussireitin kulkemaan yksityistien kautta. Bussireitin pituus oli 17 km, josta 7 km kulki yksityistietä pitkin. Liikenne oli yleistä julkista liikennettä eli kuka tahansa saattoi nousta linja-auton kyytiin, mutta valtaosa matkustajista oli koululaisia.
Tiekunta oli asettanut tästä ulkopuolisena pitämästään liikenteestä yksityistielain mukaisen käyttömaksun linja-autoliikennöitsijän maksettavaksi. Liikennöitsijä oli vienyt käyttömaksun käräjäoikeuteen ja käräjäoikeus totesikin maksuvelvollisuuden olevan perusteeton eli tiekunta hävisi kiistan käräjäoikeudessa. Tiekunta vei asian eteenpäin ja asia päätyi Korkeimpaan oikeuteen asti, jossa tiekunnan valitus voitti.
Korkein oikeus pohti, oliko yksityistien käyttäminen luvanvaraista ja saattoiko liikennöitsijälle siten asettaa käyttömaksun yksityistien käyttämisestä. Korkein oikeus katsoi linja-autoliikenteen olleen yksityistielain 28 §:n mukaisesti muiden kuin tieosakkaiden liikennettä. Kyse ei ollut tien varren asukkaita palvelevasta palveluliikenteestä eli kyse ei ollut yksityistien varressa asuvien tieosakkaiden palveluliikenteestä.
Korkein oikeus painotti, ettei linja-auton tarjoamaa palvelua voitu yksilöidä tiettyjen tieosakkaiden käyttämäksi palveluksi. Korkein oikeus korosti, että ulkopuolisen tienkäyttöä, joka on vain omiaan hyödyttämään tieosakkaana olevien kiinteistöjen käyttöä, on pidettävä yksityistielain 28 §:n mukaisena luvanvaraisena liikenteenä. Korkein oikeus totesi, että noin 55 % reitillä matkustavista koululaisista tulee kyytiin muualta kuin yksityistien varrella olevista kiinteistöistä.
– Korkeimman oikeuden päätös on tervetullut ja tuo kaivattua selkeyttä. Tiekuntien vastuulla on pitää tiet kunnossa, ja se maksaa. On reilua, että myös ulkopuoliset käyttäjät osallistuvat kustannuksiin. Valtionavustukset ovat pudonneet kestämättömän alhaiselle tasolle. On tärkeää, etteivät tiekunnat joudu kantamaan julkisen liikenteen tuomaa rasitusta, Suomen Tieyhdistyksen toimitusjohtaja Simo Takalammi toteaa.
(Tieyhdistys)