Ruotsin Northvoltista piti tulla Euroopan suurin sähköautojen akkuvalmistaja, kun se perustettiin 2017. Eurooppa oli maailman suurin sähköautomarkkina vuoteen 2020, jolloin myytii 1,4 miljoonaa sähköautoa Euroopassa ja vain 1.1 miljoonaa Kiinassa.
Mutta jo 2021, kun Northvolt tuotti ensimmäiset akkunsa sähköautoille, Kiinan sähköautotuotanto oli kasvanut uusiin ulottuvuuksiin.
Energiajärjestö IEA:n mukaan Kiinassa myydään tänä vuonna 10 miljoonaa sähköautoa, Euroopassa 3 miljoonaa ja USA:ssa 1,7 miljoonaa. Kolmen myynti vastaa 95 %:sta koko mailman sähköautomyynnistä.
IEA näyttäisi samalla yliarvioivan sähköautomyyntiä Euroopassa. Ruotsissa niiden myynti on 1-3/2024 pudonnut 30 %, Norjassa 97 %:sta (2023) 77 %:iin, samoin Saksassa dramaattisesti., myös muissa Euroopan maissa.
Samalla Kiinassa monet sähköhenkilöautot ovat nyt halvempia kuin polttomoottoriautot. Autokauppa on kovassa kilpailussa muuttunut Kiinassa kannattamattomaksi ja sen vienti vastaavasti lisääntynyt 80 % vuonna 2023.
Akkujen tuotannosssa ylitarjonta on kasvanut vielä suuremmaksi. Maailmanlaajuinen tuotantokapasiteetti vastasi 2200 GWh:ta vuonna 2023 kysynnän jäädessä vain 700 GWh:iin! Anodi- ja katodimateriaalista ylikapasiteetti oli neljä- ja yhdeksänkertaista edellisvuoteen verrattuna. Kiina vastaa 90- ja 97-prosenttisesti niiden tuotannosta. 2020 sähköautoakkujen hinnat olivat Euroopassa 80 % korkeammat kuin Kiinassa. Nyt ero on enää alle 20 %.
Northvolt teki 12 miljardin kruunun tappion viime vuonna. Kun täysi tuotantokapasiteetti saavutetaan Skellefteåssa, se nousee 60 GWh:iin eli noin miljoonan sähköauton tarpeeseen. Sinne on vielä matkaa. Vuoden alussa Northvolt perusti uuden 60 GWH:n akkutetaan Saksan Heideen. 2022 suunniteltiin 40 uuden akkutehtaan perustamista pelkästään Euroopassa. Vaikka eräät Britishvoltin tapaan ovat perääntyneet, merkittävää määrrä uusia akkutehtaita ollaan silti toteuttamassa.
Kiinan CATL on akkuvalmstajista suurin 37 % markkinaosuudella. Samalla myös Korean LG ja Samsung, Japanin TDK ja Panasonic sekä Kiinan BYD ja USA:n Tesla jatkavat vahvoina akkuvalmstajina.
Japanilaisten Nissanin, Toyotan ja Hondan uusi, painoonsa nähden kaksi kertaa kilpailijoita tehokkaampi "solid state" -akkuratkaisu tekee tuloaan akkumarkkinoille ja kiristää osaltaan kilpailua litium- ja sodium-ioniakkujen markkinoilla.
Sähköautojen ja akkujen rajulla maailmanlaajuisella ylituotannolla tulee vielä olemaan ennalta aavistamattomia seurauksia.
Northvoltin omistajat
Northvoltin suurimpia omistajia ovat Volkswagen, Goldman Sachs, sen toimitusjohtaja Peter Carlsson sekä liikemies Harald Mixin sijoitusyhtiö Vargas. Harald Mix on myös Ruotsin Bodeniin rakennettavan vihreän teräksen valmistajan H2 Green Steelin perustaja.
(Fokus/Kortslutning i Northvolt/Per Lindvall, Talouselämä)