Soilfood Oy on Suomen suurin kierrätyslannoitteiden ja maanparannustuotteiden toimittaja, joka tarjoaa viljelijälle tilakohtaisesti räätälöityjä ratkaisuja niin tavanomaiseen viljelyyn kuin luomuviljelyyn. Teollisuuden toimijoille Soilfood tarjoaa kokonaispalvelun ravinnevirtojen ja sivutuotteiden hyödyntämiseen jalostamalla teollisuuden sivuvirroista korkealaatuisia lannoite- ja maanparannustuotteita.
Digitalisoitu logistiikkaketju on ollut keskeinen tekijä kiertotalousyhtiö Soilfoodin kasvun vauhdittajana. Kiireisimmän sesongin aikaan maatalouden maanparannusaineita ja kierrätyslannoitteita kulkee reilusti yli 200 rekkaa viikossa. Samalla toiminta on tehostunut ja Soilfoodin kiertotalouteen perustuvan toimintamallin toimintavarmuutta ja läpinäkyvyyttä on pyritty parantamaan, toteaa Soilfoodin logistiikkapäällikkö Nina Paloposki.
Soilfood ja sen alihankintaverkostoon kuuluvat kuljetusalan yritykset ovat organisoineet kuljetuksia suomalaisen Kiho-pilvipalvelun avulla jo lähes kolme vuotta. Soilfood välittää tilaukset autoilijoille, jotka kirjaavat tehdyn työn tien päältä – telematiikkaan perustuva pilvipalvelu mittaa automaattisesti kertyneet kilometrit.
Kuljetusten tiedot ovat käytössä reaaliaikaisesti, mikä on lisännyt logistiikkaketjun läpinäkyvyyttä. Tiedon kulku on parantunut ja inhimillisten virheiden määrä on nollaantunut.
- Teollisuusasiakkaamme luottavat meihin nykyään raportoinnissa. Viljelijät puolestaan pyytävät raportteja vuosi-ilmoitusten hakemiseen, kertoo Paloposki.
Hyötyä koko logistiikkaketjulle
Paloposken arvioiden mukaan logistiikkaketjun digitalisointi on tuonut Soilfoodille säästöjä ainakin neljän, jollei viidenkin henkilötyövuoden verran. Logistiikkaosaston työaikaa säästyi entisestään 20 prosenttia, kun Kiho-pilvipalveluun integroitiin yhtiön asiakkuudenhallintajärjestelmä.
- Asiakkainamme on noin 30 elintarvike-, bioenergia- ja metsäteollisuuden tehdasta, joiden palvelemiseen tarvitsisimme sesonkiaikoina omat asiakasvastaavansa ilman Kihoa. Nyt logistiikkaosastomme on pärjännyt kahdella henkilöllä, kolmannen palkkasimme toukokuun alussa, toteaa Paloposki.
Soilfoodin kierrätyslannoitteiden- ja maanparannusaineiden sesonkiaikoja ovat kevät ja syksy, jolloin maanviljelijät käyttävät tuotteita pelloilla, vaikkakin tuotteita toimitetaan tasaisesti ympäri vuoden. Nyt kesällä Soilfood toimittaa muun muassa metsäteollisuuden sivuvirroista valmistettua Ravinnekuitua, jota käytetään peltojen kasvukunnon parantamiseen.
- Kiertotalouden uskottavuuden ja toiminnan tehokkuuden kannalta on tärkeää, että voimme myös laskuttaa nopeasti ja luotettavasti tehdyn työn perusteella. Myös osa kuljetusyrityksistä pyytävät meiltä laskuihinsa laskutustiedot, kaikilla kuljettajat eivät raportoi ajoja erikseen, sanoo Paloposki.
Kiho-pilvipalvelun on kehittänyt kuopiolainen teknologiayhtiö Mastercom Oy.