MAN - Vaihtoautot

Moottori testasi kevytperävaunun vaikutusta jarrutusmatkoihin täydellä kuormalla 100 km/h -nopeudessa. Jarrutuskoe paljasti, että pelkkään auton jarrutusmatkaan verrattuna yhdistelmän jarrutusmatka kasvaa liki 15 metriä. Peräkärry ylikuormattuna vaikutukset ovat jarrutusmatkoihin ja ajokäytökseen ovat vieläkin dramaattisempia. Testi julkaistaan keskiviikkona 24.6. ilmestyvässä Moottorissa.

Kesäkausi on kevytperäkärryjen eli O1-luokan jarruttomien perävaunujen suosittua käyttöaikaa. Peräkärryn vaikutus jarrutusmatkaan on merkittävä turvallisuustekijä, etenkin kun 1.6.2020 voimaan tullut uusi tieliikennelaki nosti kärryjen maksiminopeuden sataan kilometriin tunnissa.

– Halusimme selvittää, miten peräkärry vaikuttaa jarrutusmatkoihin eri tilanteissa. Selvitimme myös sitä, miten kevytperävaunun uusi nopeusrajoitus muuttaa yhdistelmän ajettavuutta maantiellä. Lisäksi mittasimme perävaunun vaikutuksen polttonesteen kulutukseen, kertoo Moottorin päätoimittaja Eila Parviainen.

Jarrutuskokeet suoritettiin suljetulla lentokentän kiitoradalla. Kokeissa käytettiin 825 kg:n kokonaismassan kantavaa Majava M 5030 LJ -vaunua, johon lastattiin neljä erilaista kuormaa: tyhjä kärry, 300 kg:n ja 628 kg:n kuormat – viimeksi mainittu muodostaa yhdessä kärryn kanssa suurimman sallitun kokonaismassan – ja myös reilu ylikuorma eli 1 000 kg:n lasti.

Jarrutustulokset olivat havahduttavia. Sadan kilometrin tuntinopeudessa tehtyjen jarrutuskokeiden perusteella tyhjä kärry lisää jarrutusmatkaa noin 4,5 metriä pelkkään autoon nähden. Sallittuun maksimikuormaan lastattuna jarrutusmatkan lisäys on tyhjään kärryyn verrattuna reilut 10 metriä ja pelkkään autoon lähes 15 metriä. Ylikuorman vaikutukset jarrutusmatkoihin ja ajokäytökseen olivat vieläkin dramaattisempia.

– Ylikuormattu kärry alkoi selvästi olla kestävyytensä ylärajoilla, ja se alkoi huojua puolelta toiselle jo kokeen suorassa jarrutuksessa. Kahdeksankymmenen kilometrin tuntinopeudesta yhdistelmä vaatii pysähtyäkseen miltei viisi metriä enemmän kuin lain mukaan kuormattu, ja satasen vauhdissa ylikuorma venyttää jarrutusmatkaa melkein yhdeksällä metrillä, testin toteuttamisesta vastannut toimittaja Jussi Saarinen paljastaa.

Jarrutuskokeiden perusteella johtopäätös on selkeä. Kun kärryn kanssa malttaa ajaa kahdeksaa-kymppiä, jarrutusmatkat ovat yllättävän paljon lyhyempiä kuin uudella lain sallimalla 100 km/h -maksiminopeudella. Esimerkiksi suurimmalla sallitulla 825 kg:n kokonaismassalla jarrutusmatka kasvaa peräti 26,4 metriä, jos ajaa kahdeksankympin sijaan satasta.

– Testimme osoitti myös, että kärry kasvattaa kulutusta jo 80 km/h nopeudesta lähtien tuntuvasti. Kun ajonopeutta nostettiin kahdeksastakympistä sataseen, kasvoi kulutus noin kaksi litraa sadalla kilometrillä, Saarinen kertoo.

Uusi 100 km/h -nopeus on siis perävaunun vetäjälle paitsi turvallisuus-, myös taloudellisuuskysymys.

– Vaikka uusi tieliikennelaki nosti maksiminopeutta, lisäsi se myös kuljettajan omaa harkintavastuuta. Peräkärryllä ei ole pakko ajaa suurinta sallittua nopeutta. Polttoainekuluja voi pienentää ja ajamisen turvallisuutta lisätä oikein kuormatulla kärryllä ja pitämällä nopeuden edelleen 80 km/h tuntumassa, Parviainen muistuttaa.

Vetoautona jarrutuskokeissa toimi Škoda Superb Combi Scout 2.0 TDI 190 4x4 DSG. Maantieajettavuus- ja kulutuskokeissa vetoautona oli Škoda Octavia Combi 1.5 TSI DSG ja kärrynä Muuli 1400SX.