MAN - Vaihtoautot

Kevääseen kuuluva renkaanvaihdon sesonkiaika on jälleen käsillä. Liikenneturva muistuttaa, että vaihdon yhteydessä on tarkistettava renkaiden kunto ja vaihdettava huonokuntoiset suosiolla uusiin. Kuluva kevät on viimeinen ennen siirtymistä uuteen tieliikennelakiin, joka tuo muutoksia myös rengasasioihin.

Viimeistä kevättä voimassa olevan tieliikennelain mukaan talvirenkaiden käyttöpakko päättyi helmikuun lopussa ja nastallisia talvirenkaita saa käyttää toisen pääsiäispäivän jälkeiseen maanantaihin – tänä vuonna 20.4. – ja myöhempäänkin, mikäli keli sitä edellyttää. Kesärenkaiden vaihto lienee kuitenkin ajankohtaista suuressa osassa maata jo ennen pääsiäistä.

– Renkaanvaihdon ajankohtaa harkitessa on tärkeää pohtia sekä keliä että omaa ajoympäristöä. Etelässä kunnon talvea ei oikeastaan ole tullutkaan, mutta olosuhteet voivat muuttua pohjoista kohti mentäessä ja vaihdella vielä matkan aikanakin esimerkiksi vuorokaudenajan mukaan. Kannattaa mieluummin pelata varman päälle kuin vaihtaa kesärenkaisiin liian hätäisesti, ohjeistaa Liikenneturvan koulutusohjaaja Ari-Pekka Elovaara.

1.6.2020 voimaantulevassa tieliikennelaissa siirrytään renkaiden osalta kohti keli- ja tilannekohtaista harkintaa tiukkojen päivämäärien sijaan. Nykylaissa talvirengaspakko kesti joulukuusta helmikuuhun, uudessa laissa talvirenkaita tulee käyttää sään tai kelin sitä edellyttäessä marraskuusta maaliskuuhun.

– Uuden lain myötä renkaita ei tarvitse vaihtaa pelkästään kalenterin perusteella, mutta useimmat ovat varmasti käyttäneet kelin mukaista harkintaa jo tähänkin asti sekä syksyisin että keväisin talvirengaspakkoajan ulkopuolella. Autoilijan tulee jatkossakin huolehtia ennakoiden, että talvi ei yllätä ja alla on lain ja kelin edellyttämät renkaat, Elovaara summaa.

Tärkeää tarkastaa renkaiden kunto

Renkaanvaihtoajan lähestyessä on hyvä tarkastaa kesärenkaiden kunto. Varsinkin sadekeleillä kesärenkaan pito-ominaisuuksien merkitys korostuu. Kuluneilla kesärenkailla jarrutusmatka pitenee ja rengas nousee vesiliirtoon herkemmin. Nokian Renkaiden teettämän kyselyn mukaan kuitenkin vain 63 prosenttia suomalaisista tarkastaa kesärenkaidensa urasyvyyden.

enkaan ja tienpinnan välisestä pitävyydestä riippuu koko ajoneuvon hallinta. Lain mukaan kesärenkaiden urasyvyyden tulee olla vähintään 1,6 millimetriä, mutta käytännössä renkaiden pito-ominaisuudet heikkenevät huomattavasti jo silloin, kun pääurien syvyys alittaa neljä millimetriä. Kesällä etenkin sadekelillä vesiliirron riski kasvaa, ja renkaiden kuluneisuudesta tulee turvallisuusriski.

– Urasyvyys vaikuttaa suoraan renkaan vesiliirto-ominaisuuksiin. Mitä kuluneemmat renkaat ovat, sitä herkemmin ne menettävät otteensa tienpinnasta. Siksi nopeutta on alennettava huomattavasti sadekeleillä vesiliirron välttämiseksi, sanoo Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri.

Kesärenkaiden kunto kannattaa tarkastaa paitsi ennen allelaittoa myös vielä uudelleen kesän mittaan. Usein renkaiden kuluminen on nopeampaa heti kesärenkaiden vaihdon jälkeen alkukeväästä, sillä silloin tiet ovat karkeampia talven jäljiltä. Kesällä puolestaan helteet lisäävät renkaiden kulumista jonkin verran.

Vaikka laki sallii kuluneiden kitkarenkaiden käytön kesällä, on talvirenkaiden kesäkäyttö selkeä turvallisuusriski. Kitkarenkaiden talvikäyttöön suunniteltu kulutuspinnan kumisekoitus on liian pehmeää kesäkeleille, ja erityisesti märillä teillä kitkarenkaiden ominaisuudet eivät ole turvallisella tasolla.