MAN Truck & Bus on ensimmäinen suuri eurooppalainen valmistaja, joka tuo markkinoille täysin sähkökäyttöisen kaukoliikennebussin: Lion's Coach E:n. Yli 2 500 eBussin myynnillä vuodesta 2019 alkaen menestystä niittäneen Lion's City E -sarjan jälkeen yritys keskittyy nyt varhaisessa vaiheessa myös kaukoliikenteen sähköistämiseen.
Lion's Coach E hyödyntää MANin sarjatuotannossa olevan eTruckin hyväksi todettua voimalinjateknologiaa sekä innovatiivisia NMC-akkuja, joita valmistetaan sarjatuotantona Nürnbergin tehtaalla. Energiaa akuissa on 356–534 kWh, mikä mahdollistaa jopa 650 kilometrin toimintamatkan.
Älykkään muotoilukonseptin ansiosta ilmanvastuskerroin (Cd-arvo) on saatu laskettua 0,31:een – arvo, joka vastaa kompaktien SUV-mallien tasoa. Euroopan ensimmäinen eCoach ei tee kompromisseja myöskään tilan suhteen: matkustajia mahtuu jopa 61, ja matkatavaratilavuus säilyy dieselmallin tasolla.
Lion's Coach E saa ensiesityksensä lokakuussa 2025 Busworld Europe -messuilla Brysselissä. Sarjatuotannon on määrä alkaa vuonna 2026.
Kehitystyön ensimmäisessä vaiheessa – niin ajoneuvon kuin julkisen latausinfrastruktuurinkin osalta – MAN Lion's Coach E:n ensisijaiset käyttökohteet tulevat olemaan lyhyet ja keskipitkät matkat, joiden kantama on enintään 650 kilometriä. Näihin kuuluvat esimerkiksi kuljetuspalvelut, työmatkaliikenne ja kaupunkikierrokset.
Erityisen merkittävää on, että jopa 375 kW:n CCS-lataustehon ansiosta – yhdistettynä kuljettajien lakisääteisiin ajo- ja lepoaikoihin – sähköbussi voi jo nykyisellään vastata käyttötavaltaan dieselbussia. Tulevaisuudessa käyttömahdollisuudet laajenevat entisestään, kun kehitteillä oleva megawattitason latausjärjestelmä (MCS, jopa 750 kW) mahdollistaa myös pitkän matkan sähköisen linja-autoliikenteen.
Sähköisen eCoachin perustana toimii hyväksi havaittu Lion's Coach -malli, joka esiteltiin ensimmäisen kerran vuonna 2017. Ensimmäisessä vaiheessa eCoach tulee markkinoille 13,9 metriä pitkänä, kompaktina kolmiakselisena versiona, jonka teknisesti sallittu kokonaismassa on 27,3 tonnia. Matkustajia mahtuu mukaan mukavasti jopa 61, eikä matkatavaratilavuudessa ole tingitty: tilaa on vähintään 11 ja enintään 13 kuutiometriä.
Sähköisen Lion's Coach 14 E -kolmiakselimallin jälkeen MAN aikoo laajentaa sähköisten kaukoliikennebussien mallistoaan vaiheittain tämän vuosikymmenen loppuun mennessä.