MAN - Tapahtumat

Kenworth on esitellyt SuperTruck 2:n ACT Expossa Las Vegasissa. Futuristinen uusi kuorma-auto kehitettiin kuuden vuoden aikana osana yhteistyötä Department of Energyn (DOE) SuperTruck-ohjelman kanssa, joka on suunniteltu haastamaan kuorma-autojen valmistajat parantamaan rahdin tehokkuutta käyttämällä dieselmoottoria päävoimanlähteenä. Hanke oli DOE:n ja PACCARin yhteisinvestoinnin tulos.

Kenworthin ainutlaatuinen ulkonäkö kiinnittää suurimman osan huomiosta, mutta voimansiirto ja kuljettajan mukavuudet ovat yhtä vaikuttavia.

"Aloitimme ihanteellisesta aerodynaamisesta muodosta, kun aloitimme SuperTruck 2:n suunnittelun", sanoi Joe Adams, Kenworthin pääinsinööri.

"Projektin alussa kysyimme itseltämme: "Miltä seuraavan sukupolven ajoneuvo pitkän matkan kuljetuksiin näyttää?" Tuottamamme auto ylittää rajoja aerodynaamisen vastuksen vähentämisessä, ja siinä on myös uusi voimansiirto. Mutta Kenworthin tyyliin halusimme SuperTruck 2:n ilmentävän "kuljettajan kuorma-autoa". Tuloksena oli systemaattinen lähestymistapa futuristisen näköisen, mutta merkityksellisen ajoneuvon kehittämiseen teknologioilla, joita voidaan jalostaa ja kaupallistaa."

Moottorin ja vaihteiston näkökulmasta Kenworthin SuperTruck 2 käyttää PACCAR MX-11 -moottoria, jonka teho on 440 hv ja jota ajetaan PACCAR TX-12 automaattivaihteiston kautta.

Lisäksi autossa on 48 voltin sähkögeneraattori. Tämä luo "lievän" hybridijärjestelmän ja hyödyntää seuraavan sukupolven litiumioniakkuja. Akut ladataan uudelleen regeneratiivisella jarrutuksella.

Tämän ansiosta Kenworthin SuperTruck 2 voi käyttää sähköpuhaltimia, sähköohjausta ja tehoa sähköisissä jäähdytysneste- ja LVI-pumpuissa, jotka olivat aiemmin mekaanisia. Pelkästään moottorin tuuletin voi käyttää jopa 80 hevosvoimaa.

Hybridijärjestelmä tuo myös mukavuutta yöpymiseen sammutetulla moottorilla. Lisäksi 48 V:n generaattori antaa virtaa pakokaasulämmittimelle talon sisäisessä tiiviisti kytketyssä jälkikäsittelyjärjestelmässä, joka osoitti CARB 2027:n ultra-low NOx -yhteensopivuuden.

SuperTruck 2 -tiimi hallinnoi rinnakkaista energiatehokkuuden testausprojektia yhdistämällä PACCAR MX-11 -pohjaisen moottorin, kevyen hybridipohjaisen 48 voltin apulaitteet ja energian talteenoton saavuttaen ennätystehokkuuden 55,7 %.

"Teimme tämän pitäen mielessä, että kehittämiemme teknologioiden on oltava kaupallisesti kannattavia", sanoi Maarten Meijer, PACCARin edistyneen teknologian vanhempi suunnittelupäällikkö.

"Tämän päivän moderni dieselmoottori osoittaa noin 47 %:n hyötysuhdetta. 55,7 prosentin saavuttaminen oli suuri edistysaskel, ja se voidaan saavuttaa vain soveltamalla uusia teknologioita, joita ei ollut tutkittu tähän päivään mennessä. Tämän hyötysuhdeluvun perspektiivistä voidaan todeta, että jos tämä moottori otettaisiin tuotantoon, se johtaisi 10 prosentin polttoainetehokkuuden parantumiseen. Se on hämmästyttävä luku."

Kenworthin SuperTruck 2:n ainutlaatuisessa, luotijunaa muistuttavassa ulkoasussa on "keskiohjaamo" sekä uusi makuutila.

"Halusimme viedä tämän pelkän esittelyauton ulkopuolelle", sanoi Jonathan Duncan, Kenworthin suunnittelujohtaja. ”Halusimme näyttää jotain dynaamista ja sitä, miltä Kenworthin tulevaisuus voisi näyttää. Ajovalaisimemme vievät kuorma-auton koko etulokasuojan. Se on silmiinpistävää – et voi missata sitä, kun se on matkalla."

Aerodynaaminen muotoilu on mahdollista runkokiskojen väliin sopivan voimansiirron sijainnin ansiosta. Tämä mahdollisti myös moottorin laskemisen ja sijoittamisen etuakselin taakse. Käänteinen alusta antoi insinööritiimille mahdollisuuden kaventaa kuorma-auton etuosaa ja sulkea pyörät kokonaan koriin.

Koko konepelti ja alustasuojat asennettiin suoraan ohjaamoon, ja ne liikkuvat ohjaamon mukana yhtenä kokonaisuutena. Muuttuva jousitusjärjestelmä kehitettiin mukauttamaan ajokorkeutta ja optimoimaan aerodynamiikkaa – Kenworthin SuperTruck 2 voidaan nostaa epätasaisilla teillä esteiden ylittämiseksi ja laskea sitten takaisin alas, kun ajetaan tasaisemmalla alustalla. Yhdessä nämä ratkaisut tuottavat 48 % pienemmän ilmanvastuksen Kenworthin perusajoneuvoon verrattuna.

Vaikka SuperTruck 2:ssa on dieselmoottori, Kenworth ajattelee tulevaisuutta. Yleinen asettelu suunniteltiin voimansiirtoagnostiseksi. Nolla- ja lähes päästöttömien ratkaisujen tukemiseksi kuorma-autoon voidaan sijoittaa tehokkaasti polttokennoja, vetysäiliöitä, maakaasusäiliöitä tai akkuja muuttamatta perusohjaamoa.

Kuorma-autoon kiipeäminen on helppoa kuljettajan puolen suuresta oviaukosta, ja ulosvedettävä alaporras tukee portaikkomaista sisään- ja uloskäyntiä.

SuperTruck 2:ssa on PACCARin huippuluokan 15 tuuman digitaalinen näyttö, jossa on konfiguroitava mittarin asettelu, edistyneet kuljettajan ilmoitukset ja käyttäjäystävällinen valikkonavigointi.

(Fleet)

Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!