Rolf Stutz AG, Zürichin liikenneverkkoon (ZVV) kuuluva PostBus-operaattori, on varustanut uuden sähköbussivarikkonsa Kempowerin latausinfralla. Uusi latausjärjestelmä mahdollistaa jopa kahdentoista sähköbussin samanaikaisen lataamisen, ja sen kokonaiskapasiteetti on 1,2 megawattia.
Tämä on Rolf Stutzille merkittävä askel kohti päästötöntä ajoneuvokantaa. BIBUS AG toteutti asennuksen yhteistyössä Elektro Biderbost AG:n kanssa.
Sveitsin liittovaltion ympäristöviraston mukaan noin 34 prosenttia maan CO₂-päästöistä on peräisin liikenteestä. Sähköbussiprojektin kaltaiset hankkeet osoittavat, että kestävä julkinen liikenne on toteutettavissa jopa rakenteellisesti haastavilla alueilla, kunhan käytettävissä on älykäs ja mukautuva latausinfra.
"Uuden latausinfran avulla edistämme liikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentämistä ja olemme valmistautuneet tulevaisuuden liikkuvuuteen. Latausjärjestelmä ei ole vain tehokas, vaan myös tulevaisuudenkestävä ja skaalautuva - tämä oli meille erityisen tärkeää, koska haluamme jatkuvasti kehittää toimintojamme ", sanoo Patrick Stutz, Rolf Stutz AG:n toimitusjohtaja.
Rolf Stutz AG:n PostBus -varikolla oli vain vähän tilaa asennuksille. Pienen asuinalueen sähkönkulutusta vastaava noin 1,1 megawatin latausteho jaettiin kahteentoista latauspisteeseen. Kompaktit Kempower Control Unit -lataussatelliitit asennettiin tilaa säästävällä tavalla kattopalkkeihin. Lataussatelliittien integroitu kaapelimekanismi takaa helpon käsittelyn päivittäisen käytön aikana. Modulaariset tehoyksiköt tuottavat kukin jopa 600 kW:n tehon, ja ne voivat syöttää samanaikaisesti jopa kahdeksaa latauspistettä, joista jokaisen teho on jopa 160 kW.
Järjestelmää tukee Kempowerin sähköautojen latauksenhallintaohjelmisto ChargEye, jonka avulla paikalliset operaattorit voivat seurata latausjärjestelmää reaaliaikaisesti, ratkaista ongelmat nopeasti ja estää latureiden seisokit, jotka voisivat häiritä liikenteen operointia.