Kelirikko 2024 alkoi helmikuussa
Vuoden 2024 kelirikkokausi alkoi noin kuukautta kahta aiemmin kuin vuonna 2023.
Ely-keskusten mukaan keväällä 2024 on Suomeen luvassa pääosin normaalin paha kelirikko. Pohjois-Suomessa rannikkoalueiden ulkopuolella kelirikko voi olla vaikeampi. Kaakkois-Suomessa ja osin keskisessä Suomessa voidaan sen sijaan päästä normaaliakin helpommalla kelirikolla. Paikallisesti kelirikon suhteen voi olla kuitenkin isojakin eroja. Sää sanelee kelirikon lopullisen ankaruuden.
Helmikuun vesisateet aiheuttivat päällystevaurioita lähes koko maassa ja erityisesti eteläisessä Suomessa. Reikiintymisongelmia voidaan vielä nähdä kevään aikana ympäri maata, jos haasteellisia kelejä esiintyy lisää.
Sorateille odotetaan pintakelirikon lisäksi runkokelirikkoa, joka voi aiheuttaa haasteita erityisesti raskaalle liikenteelle. Tästä syystä raskaat kuljetukset kannattaa ajoittaa joko kelirikkoa edeltävään tai sen jälkeiseen aikaan.
Tiestölle joudutaan asettamaan joka vuosi painorajoituksia kelirikon takia. Tänä vuonna on valtakunnallisesti odotettavissa menneisiin vuosiin verrattuna keskitason rajoitukset, noin 1300–1700 kilometriä painorajoitettua tietä.
Kuluneen talven jäätilanne on ollut keskimääräistä vaikeampi. Saaristomeren ja Läntisen Suomenlahden saaristoalueilla on ollut alueesta riippuen 10–50 senttimetrin paksuista jäätä. Koko Saaristomeri on ollut jääpeitteinen. Itäisen Suomenlahden rannikolla on ollut 30–55 senttimetriä paksua kiintojäätä ja ulompana 10–35 senttimetriä paksua hyvin tiheää ajojäätä.
Erillisiä jää- ja kelirikkoajan aikatauluja on otettu käyttöön tietyillä reiteillä vaikean jäätilanteen takia. Jäiden lähtöjen ei kuitenkaan oleteta aiheuttavan suuria haittoja yhteysalusliikenteeseen.
Teille normaali kelirikko, mutta rautateille haastavampi
Väyläviraston mukaan Suomessa päästäneen pääosin tieverkon osalta keskimäärin normaalilla kelirikolla ja Kaakkois-Suomessa normaalia helpommalla. Pohjois-Suomessa kelirikon ennakoidaan olevan vaikeampi. Erityisesti rataverkolla liikennehaittoja aiheuttavaa routimista esiintynee selvästi edellisvuosia enemmän.
Mistä on kyse
Kelirikoksi sanotaan päällystämättömien teiden pehmenemistä pahimmillaan kulkukelvottomiksi. Sana merkitsee myös aikaa, jolloin liikkuminen on vaikeaa pääasiass tien pehmeyden ja märkyyden vuoksi. Toiselta nimeltään asia tunnetaan rospuuttona tai rospuuttoaikana.
Kelirikko kiusaa sorateitä keväällä. Erityisesti pintakelirikkoa ilmenee usein myös syksyllä ja Etelä- ja Keski-Suomessa jopa talvella, mihin syy on ilmaston lämpeneminen.
Liikenteelle keli tai ajokeli
Tieliikenteelle kelirikko edustaa yhtä ajokelin tilaa eli olosuhdetta tiellä. Muita olosuhteita ovat
- jäinen tie
- kuiva tie
- luminen tie
- märkä tie
- sohjoinen tie
- suolaamaton tie
- suolattu tie