Kuva: Forum Virium Helsinki.
Citylogistiikan viimeiset metrit ovat usein hitaimmat ja kalleimmat. Jotta aikaa ei kuluisi hukkaan, ammattikuljettajat keräävät nyt alkavassa kokeilussa lisää tietoa sisäänkäynneistä ja vastaanottajien todellisista sijainneista yhteiseen tietokantaan kaikkien kuljettajien saataville.
Navigaattorin mukaan ollaan perillä. Siitä etsintä kuitenkin vasta alkaa. Katuosoite ei kerro, missä kohtaa tarkalleen on kunkin yrityksen tavarantoimitusten sisäänkäynti tai ison asuintalon juuri oikea rappu.
Joskus ajoreitti voi olla toisen kadun puolelta. Yrityksissä tavaran vastaanotto saatetaan haluta sisäpihalta eikä pääovesta. Kaupunkikeskustoissa ja kauppakeskuksissa taas tavarantoimitus on usein maan alla. Varsinkin kuorma-autolla pitää tietää etukäteen, mihin ylipäänsä mahtuu ajamaan.
Kaupungissa tapahtuvissa jakelukuljetuksissa on lukuisia haasteita, joista tarvitaan tietoa. Perinteisesti tietoa kertyy kuljettajien kokemuksen myötä. Uudet kuljettajat kysyvät kokeneemmilta tai oppivat kantapään kautta. Kiireisiin puheluihin tai yrityksiin ja erehdyksiin kuluu aikaa ja sisältyy riskejä.
Kuljetusalan lisäksi myös asiakkaille sekä kaupungille ja kaupunkilaisille olisi hyvä, jos kuljetukset sujuisivat mahdollisimman jouhevasti. Helsingin kaupungin Innovaatiorahaston rahoittamassa Logistiikan saavutettavuusdata -hankkeessa Forum Virium Helsinki ja Tietoyhteiskunnan kehittämiskeskus TIEKE kehittävät tähän ratkaisua yhdessä kuljetusalan kanssa.
Kaupunkikuljetusten kipupisteet kartalle ammattilaisten voimin
Nyt helmikuusta huhtikuuhun 2022 hankkeessa tehdään lisäksi joukkoistetun tiedonkeruun kokeilu. Siinä tavaraliikenteen ammattilaiset ilmoittavat kokemistaan haastavista tavarantoimituspaikoista Helsingissä. Samalla he jakavat ohjeet, miten kuhunkin paikkaan parhaiten pääsee perille kuljetuksia toimittamaan. Kokeilun toteuttaa Tietorahti Oy.
Käytännössä tallennetaan toimipisteen, suositellun tavarantoimitusoven ja lastauspaikan sijainnit sekä tarvittaessa tieto, mistä kohtaa käännytään pois kadulta. Perille pääsyä helpottavat myös vapaamuotoisesti kirjoitettavat toimitusohjeet.
Lisäksi kerätään avointa dataa kiinteistöjen eri rajoitusmerkinnöistä. Kiinteistöjen pitäisi tieliikennelain mukaan hakea lupa rajoitusmerkin asentamiseen kunnalta ja merkitä tieto myös avoimeen dataan. Näin ei käytännössä tapahdu. Ammattikuljettajat eivät etukäteen tiedä mistä asiakkaalle pääsee tai mahtuu ajamaan, mikä lisää turhaa kiertelyä kaupunkien keskustoissa.
Tietoa keräsivät ensin kesätyöntekijät
Aiemmin kokeiluhankkeessa tarkempia tietoja helsinkiläisten rakennusten sisäänkäynneistä keräsivät aluksi kesätyöntekijät. Vuonna 2020 peruskoulun 9. luokan päättäneet helsinkiläiset saivat kesäsetelin, jolla heidät voitiin palkata kesätyöpaikkaan, usein ensimmäistä kertaa elämässään. Kesäseteli toteutettiin myös 2021, jolloin sen saivat uudet 9. luokan päättäneet ja lisäksi aiemman vuoden kesäseteliläiset.
Näinä kesinä Forum Virium Helsinki työllisti yhteensä 30 kesätyöntekijää kesäsetelien avulla. He keräsivät Helsingistä yli 13 000 sisäänkäynnin tiedot Open Logistics Map -kartalle (OLMap).
Kerätyillä tiedoilla on myös täydennetty hyvin laajasti käytettyä OpenStreetMapia. Tiedoista hyötyvät kaikki sitä käyttävät lukuisat karttapohjaiset sovellukset, Helsingissä ehkä tärkeimpänä HSL Reittiopas.
Uutta tietoa tavarantoimituspaikoista voi tallentaa:
1. Tietorahdin kartta -mobiilisovelluksella, ladattavissa sovelluskaupoista
2. Tietorahdin nettilomakkeella https://tietorahti.fi/kartat/
3. Logistiikan saavutettavuusdata -hankkeen Open Logistics Mapilla, https://app.olmap.org/
Neljä vaihtoehtoa, miten tietoa voi hyödyntää
- Ilmainen Gatesolve on Logistiikan saavutettavuusdata -hankkeessa kehitetty ratkaisu viimeisten metrien reititykseen. Sillä löytää sisäänkäyntien tiedot ja ajoreitit perille myös piha-alueilla. Gatesolve toimii tietokoneen tai älypuhelimen selaimella:
- Esimerkkikohteita:
- app.gatesolve.com/search/tiek
- app.gatesolve.com/search/urban3
2. Tiedot voi integroida kuljetusyrityksen jo valmiiksi käyttämiin ohjelmistoihin Open Logistics Mapista. Tämä voidaan räätälöidä yritys- tai ohjelmistokohtaisesti. Jatkossa määritellään myös avoimet rajapinnat integrointiin.
3. Tiedot rikastuttavat kokeilun mittaan myös ilmaista Tietorahdin kartta -sovellusta, jolla on jo lähes 10 000 käyttäjää.
4. Tietoja on tuotu OpenStreetMapiin. Yhdessä muun tiedon kanssa ne hyödyttävät kaikkia OpenStreetMapia käyttäviä palveluita, kuten joukkoliikenteen reittioppaita (HSL jne.)
Yritykset pääsevät nyt mukaan keräämään ja kokeilemaan
Kuljetusyritykset ja kuljettajat pääsevät nyt kokeilemaan, miten uusi tieto tavarantoimituspaikoista helpottaa työntekoa. Aikaa ja vaivaa voi säästyä ajan mittaan paljonkin. Forum Virium Helsingin tekemässä kyselyssä kuljettajat ja ajojärjestelijät arvioivat uusiin hankaliin kohteisiin löytämiseen menevän keskimäärin yli 6 minuuttia.
Logistiikan saavutettavuusdata -hankkeessa kehitetty Gatesolve on käytettävissä suoraan nettiselaimella, tietokoneella tai puhelimella. Lisäksi hankkeen aikana toukokuuhun asti saa ilmaista henkilökohtaista käyttäjätukea ja apua toimintamallin tuomiseen yrityksen arkeen.