Helsinki suunnittelee merkittävää raitiotieinvestointia koilliseen suuntautuvalle alueelle. Hanke maksaisi noin puoli miljardia euroa, mutta sen vaikutukset liikenteen nopeutumiseen ovat vähäiset.
Pyöräilijöille ja kävelijöille tarkoitettu Mechelininkadun alitus eli Mariantunneli sekä Viikin-Malmin pikaraitiotie etenevät kohti valtuustoa.
Ennen kuin pikaraitiotiestä tehdään toteutuspäätöksiä, Helsingin päättäjät haluavat tarkat vertailut siitä, miten paljon rakentamista raidehanke tuottaisi verrattuna siihen, ettei pikaraitiotietä tehtäisi.
Näistä kahdesta hankkeesta 11, 2 kilometrin Viikin-Malmin pikaraitiotie on ihan eri kokoluokassa kuin vajaan 200 metrin pituinen Mariantunneli.
Pyöräilijöille ja jalankulkijoille tarkoitettu yhdystunneli Baanan ja Lapinlahden välillä maksaisi noin 19 miljoonaa euroa.