MAN - Vaihtoautot

Kaukokiito-ketju investoi tänä vuonna 17 uuteen, biokaasukäyttöiseen ajoneuvoon. Biokaasulla ajettaessa syntyy 90 % pienemmät kasvihuonepäästöt kuin perinteisellä dieselillä. Vuoden loppuun mennessä Kaukokiidossa on yhteensä 26 biokaasua käyttävää ajoneuvoa sekä 19 sähkökäyttöistä ajoneuvoa. Investoinnit vaihtoehtoisiin käyttövoimiin jatkuvat myös tulevina vuosina.

– Vastuumme on kehittää toimintaamme kohti päästöttömyyttä ja kokeilla rohkeasti uusia tapoja ja teknologioita siihen pääsemiseksi. Vaihtoehtoiset käyttövoimat ovat merkittävin yksittäinen tekijä matkallamme hiilineutraaliuteen. Lisäksi ohjaamme keskustelua yritysasiakkaidemme kanssa siitä, miten he voivat toimintatavoillaan pienentää kuljetusten ilmastovaikutuksia, kertoo Suomen Kaukokiito Oy:n toimitusjohtaja Petri Angervuori.

– Tällä hetkellä biokaasukäyttöiset kuorma-autot ovat hankintakustannuksiltaan ja tekniseltä toimintavarmuudeltaan täyssähköisiä kuorma-autoja houkuttelevampi vaihtoehto eritoten runkoliikenteessä. Kerrytämme käyttökokemuksia kuitenkin aktiivisesti molemmista teknologioista, Angervuori sanoo.

Kuljetuspäästöjen vähentäminen vaatii omaehtoisuutta ja asiakasyhteistyötä

Tänä vuonna liikenteeseen tulevista biokaasukäyttöisistä ajoneuvoista 11 on Kaukokiidon omistajaliikennöitsijä Kuljetusliike Ilmari Lehtosen autoja. Niillä ajetaan elintarvike- ja kappaletavaraliikennettä koko Suomessa. Yksi auto on jakeluajossa Oulussa, ja kymmenen kaupunkien välisessä runkoajossa. Pisin linja ulottuu Rovaniemeltä pääkaupunkiseudulle. Yhdellä tankillisella ajetaan autosta ja kuormasta riippuen 500–1000kilometriä.

– Biokaasukäyttöiset autot ovat kehittyneet ja moottoriteho parantunut muutamassa vuodessa: siinä missä kuorman kokonaispaino rajoittui muutama vuosi sitten 68 tonniin, on sitä voitu tietyllä automallilla nostaa jo 75 tonniin. Se on vastuullisuus- ja tehokkuuskysymys, kun yhdellä autolla voidaan kuljettaa kerralla enemmän, avaa Kuljetusliike Ilmari Lehtosen toimitusjohtaja Timo Heiskanen.

Investoinnin taustalla on osaltaan asiakasyhteistyö ja yhteinen halu löytää ratkaisuja kuljetusten päästöjen vähentämiseksi, osaltaan yhtiön omaehtoinen päästöjen vähentäminen.

– Molempia tarvitaan – asiakasyhteistyötä ja omaehtoisuutta – jotta logistiikka-alan päästöjä onnistutaan vähentämään, Heiskanen muistuttaa.

Merkittävä tekijä on myös kasvava biokaasun tankkausverkosto.

– Tankkausverkoston kasvu avaa uusia reittimahdollisuuksia ja mahdollistaa osaltaan investoinnit. Logistiikka-alan vastuullisuuskeskustelussa onkin syytä muistaa, että kyse ei ole pelkästä tahtotilasta ja investointivalmiudesta, vaan infran ja teknologian kehittymisestä. Esimerkiksi Itä-Suomessa tankkausverkostoa vasta kehitetään; Suomi on jakautunut asiassa maantieteellisesti eriarvoisesti, Heiskanen sanoo.

Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!