Venäjän varjolaivasto lisää rajusti rauhattomuutta Itämerellkä ja Suomenlahdella. Merenalaisten kaapelien katkomisista on tullut arkea Itämerialtaassa. Varjolaivastolta puuttuu enää vain mojova haaksirikko öljykatastrofilla, joka pilaa Itämerialtaan saaristot, rannikot ja vedet kymmeniksi vuosiksi eteenpäin.
Siinä ei Naton partiointi paljoakaan auta.
Oman panoksensa Itämerialtaan häiriöön, Suomen tärkeimpään ulkomaankaupan ja kansallisen hyvinvoinnin "hengitysreikään", panee Suomen ammattiliitoista härskein Suomi-kaataja AKT satamalakoillaan.
On tullut aika katsoa karttaan, suomalainen!
Jos Itämerialtaan kulkuväylä takkuaa, on ulkomaankaupallamme vain yksi ulospääsy Euroopan ja ulkoimaailman markkinoille: rautatie kauas ylös pohjoiseen, junien uudelleenkuormaus Tornio-Haaparannassa eurooppalaiselle raideleveydelle, ja takaisin 1500-2000 lkm raitailla etelään läntisen maailman markkinoille...
Katse karttaan, suomalainen! Tieyhteys Vaasa-Uumaja Merenkurkun yli, olisi Suomelle ja ulkoimaankaupallemmne ratkaiseva pelastusportti ulkomaailmaan!
Tästä kirjoittaa uusi Auto, tekniikka ja kuljetus 1/2025. Lue myös mm.:
VW ja Transporter 75 vuotta Suomessa ; "Uutta tuppaa", toteaa Suomen VW:n hyötyautojohtaja ; raportti Caravan-messuilta ; Omatoimimuutot vuokra-autolla ; Fenatra 2024 messut ; Scanian uusi pääkallopaikka Vantaalla ; Volvo ja DHL liittoon; Latinalaisen Amerikan Vuoden Kuorma-auto 2025; Vuoden Kuorma-auto Suomessa 2025; Kansainväliset Kestävän Kehityksen Kuorma-autot 2025; Hyvinkää-Hanko rautatielle myös matkustajia!; Poliisi on ongelma; Koeajoja: Ford Transit Connect Diesel ; MB eSprinter ; IvecoeDaily ; Scania P23 ; Maxus Deliver 9 Diesel ; Scanian talvitestit Norjassa.