Suomessa tuntematon brittiläinen Dennison Trailers valmistaa raskaaseen liikenteeseen ainoastaan puoliperävaunuja keskittyen niissä konttiperävaunuihin. Valmistajan mallistosta löytyy melkoinen kummajainen: tavanomaisen mittainen konttiperävaunu, joka on katkaistavissa kahdeksi erikseen käytettäväksi yksiköksi.
Yhteen kytketyn konttiperävaunun tunnistaa sen neljästä akselista, jossa kokoonpanossa etummaisimman akselin pyörät on aina nostettu ylös. Kutsutaan tästä eteenpäin perävaunun osia etu- ja takavaunuksi. Etuvaunuun kuuluu yksi ja takavaunuun kolme akselia, joissa kaikissa on yksittäispyörät. Mikään akseleista ei ole ohjautuva.
Jakelua helpottamaan
Katkaistavan perävaunun mallinimi on Multi-Function Skeletal Trailer. Sen idea on noutaa tai jättää kaksi 20-jalkaista konttia lähietäisyyksiltä, mutta kuljettaa niitä yhdessä pitkähköjä matkoja. 40- ja 45-jalkaista konttia kuljetettaessa perävaunua ei pilkota, ja niitä mahtuu mukaan vain yksi kappale.
Etuvaunun akselin suurin tieliikenteessä sallittu massa on 9 tonnia ja kokonaismassa 18 tonnia. Pituutta vaunulle on kertynyt 6130 mm.
Takavaunun kolmiakselisen telin suurin sallittu massa on 24 tonnia ja kokonaismassa 39 tonnia. Vaunun pituus on 8380 mm.
Yhteen liitetyn "ehjän" perävaunun pituus on 12 290 mm eli vähemmän kuin etu- ja takavaunun mitat yhteensä. Tämä johtuu siitä, että yhteen kytketyt vaunun menevät jonkin verran sisäkkäin. Niin etu- kuin takavaunun vetotappimassa erikseen on 15 tonnia samoin kuin kokonaisen perävaunun.
Onko järkee vai ei
Liittämisen ja pilkkomisen helppous jätetään nyt ostajakandidaatin selvitettäväksi. Molemmille vaunuille luonnollisesti kuuluu omat valaisin-, jarru- ja paineilmajohdot.
Dennisonin konttivaunu ei sopine jokaiseen tarpeeseen. Vaunussa kuitenkin selvästi on ideaa, sillä toinen brittivalmistaja, SDC Trailers, on kehittänyt samankaltaisen tuotteen.