Turkkilainen ajoneuvovalmistaja Karsan on ilmoittanut, että sen Autonomous e-ATAK -linja-auto on aloittanut matkustajaliikenteen Saksassa. Kyseessä on ensimmäinen autonominen joukkoliikenneajoneuvo, joka on saanut hyväksynnän maan liikennehallinnolta KBA\:lta (Kraftfahrt-Bundesamt).
Burgdorfissa käynnistetty *albus*-hanke saa noin 3,7 miljoonan euron rahoituksen Saksan liikenneministeriöltä (BMV).
22-paikkainen, 300 kilometrin toimintamatka
Kahdeksan metriä pitkä Karsan Autonomous e-ATAK on kehitetty yhteistyössä ADASTECin kanssa, jonka ohjelmisto mahdollistaa tason 4 autonomisen ajon. Bussin huippunopeus on 40 km/h, matkustajakapasiteetti 22 henkilöä ja toimintamatka jopa 300 kilometriä.
Koeajoreitti kulkee noin kuuden kilometrin matkan Burgdorfin halki. Sen varrella on 11 pysäkkiä ja 10 liikennevaloa, ja bussi joutuu selviytymään myös kaupunkiliikenteen haasteista, kuten risteyksistä ja suojateistä.
Koeajo kestää vuoden 2025 loppuun saakka, minkä aikana kerätään kokemuksia autonomisen joukkoliikenteen toimivuudesta käytännön olosuhteissa.