MAN - Vaihtoautot

Kapellskärin satama on toivottanut Finnlinesin uuden aluksen tervetulleeksi aivan uudella tekniikalla. Satama tarjoaa nyt autokiinnityksen tyhjiötyynyillä sekä seuraavan sukupolven maalla sijaitsevia sähköliitäntöjä. Tämä tehostaa kiinnitystä ja parantaa kestävyyttä.

Syyskuun puoliväli oli Ruotsin ensimmäinen tyhjiöteknologiaa käyttävän aluksen autokiinnitys. Upouusi Finnlinesin alus M/S Finnsirius, joka liikennöi Kapellskär – Långnäs – Naantali -reitillä, telakoituu nyt tyhjiötyynyillä. Pehmusteet voivat telakoida ja irrottaa aluksen alle 30 ja vastaavasti 15 sekunnissa.

”Yhdessä Finnlinesin kanssa olemme suunnitelleet ja päivittäneet Kapellskärin satamaa aivan uudella tekniikalla ennen kuin uusi Finnlines-alus saapui. Automooring tyhjiöteknologialla parantaa kestävyyttä tarjoamalla turvallisemman työympäristön ja vähentämällä ympäristövaikutuksia", sanoo Johan Wallén, Tukholman sataman kaupallinen johtaja.

Automooring tyhjiöteknologialla eliminoi loukkaantumisriskin, sillä tavanomaisia ​​kiinnitysköysiä käsittelevä työ sisältää suurimman loukkaantumisriskin aluksen käynnin aikana. Myös toimintatehokkuus paranee kiinnitysajan lyhentyessä. Alusten moottorit voidaan pysäyttää aikaisemmin, mikä johtaa merkittävään polttoaineen säästöön sekä NOx- ja CO2-päästöjen vähenemiseen, erityisesti yhdistettynä maavoimaan.

M/S Finnsirius kytkeytyy myös Kapellskärin sataman maavoimaan seuraavan sukupolven PowerReach NxG -nosturilla. Tämän järjestelmän avulla voidaan siirtää paljon tehoa. Jännitekapasiteetti on 11 000 volttia tai 11 kV, joka tuottaa jopa 4 MVA tehoa. Tämä vastaa 1 000 kotitalouden yhdistettyä sähkönkulutusta.

Liittäminen maasähköön mahdollistaa merkittävän polttoainesäästön, sillä laiturilla ei tarvitse käyttää aluksen apumoottoreita. Tämä vähentää NOx- ja CO2-päästöjä. Myös työympäristö paranee, kun aluksen melutaso ja tärinä vähenevät. Alhaisemmalla melutasolla on myös myönteinen vaikutus ympäröivään ympäristöön.

Tukholman satamat alkoivat tarjota maasähköyhteyksiä aluksille 1980-luvulla, ja kaikki sen satamat on nyt varustettu maalla sijaitsevilla sähköliitännöillä.

Kapellskärin sataman maasähköyhteyden ja automatisoidun kiinnityksen rakentaminen on osittain EU:n rahoittama EU-hankkeen "Kapellskär–Naantali Itämeren sillan päivitys (MoS Finnlink)" puitteissa. Maavoimaliityntähankkeella on myös Ruotsin kansallisen Climate Leap -investointihankkeen rahoitus.